Monitor Prawniczy

nr 24/2002

Eksploatacja utworów w sieci w świetle dyrektywy UE o prawie autorskim w społeczeństwie informacyjnym

Anna Skąpska-Capińska
Autorka jest prawnikiem, aplikantem adwokackim, pracownikiem Kancelarii Adwokackiej Traple Konarski i Podrecki s.c.
Zbigniew Okoń
Autor jest doktorantem w Katedrze Prawa Cywilnego UJ, pracownikiem Kancelarii Adwokackiej Traple Konarski i Podrecki s.c.
Abstrakt

W dyskusjach przedstawicieli różnych dziedzin nauki często spotkać można się z poglądem o kształtowaniu się, pod wpływem postępu technicznego, społeczeństwa nowego typu - „społeczeństwa informacyjnego”. Nieodłączną cechą społeczeństwa informacyjnego jest podstawowa rola, jaką odgrywa w nim wymiana wszelkiego rodzaju informacji, możliwa dzięki nowoczesnym technologiom informatycznym. Rozwój technologii, który doprowadził m.in. do powstania globalnej sieci - internetu, wymaga nowego spojrzenia na tradycyjne regulacje prawa autorskiego. Konieczne staje się nie tylko uwzględnienie nowych form korzystania z utworów w definicji majątkowych praw autorskich i pokrewnych, ale także zagwarantowanie „społeczeństwu informacyjnemu” łatwego dostępu do informacji.

Uwagi wprowadzające

Wynikiem dążenia do właściwego wyważenia interesów „dostawców” informacji i jej odbiorców jest przyjęta 22.5.2001 r. dyrektywa Nr 2001/29/EC dotycząca koordynacji pewnych aspektów prawa autorskiego i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym1.

Dyrektywa nawiązuje do nowych konwencji WIPO o prawie autorskim (WIPO Copyright Treaty) i o artystycznych wykonaniach i fonogramach (WIPO Performances and Phonograms Treaty)2 przyjętych na konferencji dyplomatycznej w Genewie 20.12.1996 r., które zostały już ratyfikowane przez UE i większość państw członkowskich. Z tego względu służy ona przede wszystkim realizacji międzynarodowych zobowiązań UE wynikających z konwencji WPIO wprowadzając jednak pewne własne rozwiązania, uznane za pożądane dla rozwoju wspólnego rynku3.