Monitor Prawniczy

nr 23/2002

Prawo pracy po zmianach. Cz. III

Maciej Nałęcz
Konsultant w Kancelarii Orłowski–Patulski–Walczak Sp. z o.o.
Abstrakt

Poniżej przedstawiamy trzecią (ostatnią) część z cyklu: „Prawo pracy po zmianach” omawiającą najistotniejsze założenia ustawy z 26.7.2002 r. nowelizującej Kodeks pracy i inne ustawy ważne dla systemu prawa pracy. Niniejszy materiał dotyczy zmian, które zgodnie z intencją ustawodawcy mają zmniejszyć obciążenia biurokratyczne.

Obowiązujący obecnie Kodeks pracy traktuje jednakowo zarówno pracodawców zatrudniających jednego pracownika jak i zatrudniających setki czy tysiące pracowników. Tymczasem wypełnianie licznych obowiązków kadrowo-administracyjnych stanowi barierę nie do pokonania dla pracodawców rozpoczynających działalność, a w przypadku małych pracodawców, którzy nie mają funduszy na zatrudnienie pracownika profesjonalnie zajmującego się sprawami personalnymi, tworzenie obowiązkowej dokumentacji ogranicza się do minimum niezbędnego dla zadowolenia ewentualnej kontroli państwowej inspekcji pracy. Dlatego też w piśmiennictwie od dawna proponowano zróżnicowanie obowiązków pracodawcy w zależności od liczby zatrudnianych pracowników. Spełnienie tego postulatu, aczkolwiek moim zdaniem w niewystarczającym stopniu, zauważyć można w nowelizacji Kodeksu pracy i innych ustaw systemu prawa pracy z 26.7.2002 r.1