Abstrakt
Obowiązująca w prawie polskim regulacja prawna firmy1 ma blisko 70 lat. Przedsiębiorców nadal wiążą w tym zakresie normy działu III Kodeksu handlowego2, utrzymane w mocy decyzją ustawodawcy towarzyszącą uchwaleniu Kodeksu spółek handlowych3. Uznano bowiem, że nowe przepisy dotyczące firmy powinny zostać wprowadzone do Kodeksu cywilnego, ponieważ dotyczą nie tylko spółek handlowych, ale również spółdzielni, jednoosobowych podmiotów gospodarczych i innych przedsiębiorców4, których prawne podstawy funkcjonowania znajdują się poza KSH. Konsekwencją tego założenia jest propozycja nowego unormowania firmy poprzez dodanie do Tytułu II, Księgi I KC Działu III „Przedsiębiorcy i ich oznaczenia” (art. 431-4310). Stosowny projekt5 nowelizacji KC znajduje się obecnie w parlamencie6.
Podstawowe założenia
Unormowanie firmy w KC ma się opierać się na trzech podstawowych zasadach7:
a) Firma ma być oznaczeniem odróżniającym przedsiębiorców, a więc osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli we własnym imieniu, zarobkowo lub zawodowo oraz w sposób zorganizowany i ciągły prowadzą działalność gospodarczą (projektowany art. 431 KC). Proponowana tutaj definicja przedsiębiorcy ma mieć znaczenie podstawowe i uniwersalne w polskim systemie prawa8, a poprzez normę stanowiącą, że przedsiębiorca działa pod firmą (art. 432 § 1 KC), wyznacza zakres podmiotowy stosowania tego oznaczenia odróżniającego.