Abstrakt
W prawie polskim kwestię pozyskiwania wiadomości w sprawach publicznych reguluje ustawa z 6.9.2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Niniejszy artykuł ma na celu wykazać szczególny charakter przepisów KPK w stosunku do wymienionej regulacji, ponieważ dostęp do informacji mających charakter publiczny we wszystkich sprawach karnych -nie tylko dotyczących władz publicznych czy też osób pełniących funkcje publiczne - regulowany jest w sposób specyficzny dla procedury karnej.
Uwagi wprowadzające
Informacje dotyczące działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne ze zrozumiałych względów budzą żywe zainteresowanie. Działania te mają bowiem wpływ na funkcjonowanie państwa, a poprzez to na życie obywateli. O tym, jak doniosłą kwestią jest możliwość uzyskania przedmiotowych informacji świadczy jej uregulowanie w przepisach Konstytucji. Wart. 54 ust. 1 gwarantuje ona wolność wyrażania opinii, pozyskiwania i rozpowszechniania informacji1. Tę wolność pozyskiwania informacji konkretyzuje art. 61 ustawy zasadniczej, zapewniając obywatelowi prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne (art. 61 ust. 1 zd. 1 Konstytucji). Prawo do uzyskiwania informacji wyraża się także poprzez zagwarantowanie dostępu do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej i organów pochodzących z wyborów powszechnych, z możliwością rejestracji dźwięku lub obrazu (art. 61 ust. 2 Konstytucji)2.
Z racji pełnionej funkcji - urzeczywistniania prawa obywateli do ich rzetelnego informowania, głównymi zainteresowanymi w pozyskiwaniu informacji o działaniach organów władzy publicznej i wypełnianiu obowiązków przez osoby pełniące funkcje publiczne są niewątpliwie dziennikarze. Są nimi także ci, którym obywatele powierzają pełnienie funkcji publicznych i którzy winni dbać o dobro interesu publicznego - tu chociażby posłowie, senatorowie czy radni.