Monitor Prawniczy

nr 15/2002

Oryginał czy kopia - naśladownictwo produktów jako czyn podlegający odpowiedzialności karnej

Krzysztof Stefanowicz
Autor jest Partnerem Zarządzającym w Kancelarii Prawniczej Salans.
Anna Mechowska
Autorka jest prawnikiem w Kancelarii Prawniczej Salans, doktorantką na WPiA UW w Katedrze Prawa Cywilnego.
Abstrakt

W związku z nasileniem się zjawiska naśladownictwa cudzych towarów wzrosło znaczenie regulacji prawnych wskazujących na rozwiązania i sankcje za naruszenie cudzych praw w omawianym zakresie. W niniejszym opracowaniu. Autorzy omawiają zagadnienie ochrony prawnej przed naśladownictwem towarów z perspektywy naruszenia prawa do zarejestrowanego znaku towarowego, ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a także w kontekście naruszenia praw autorskich związanych z wyprodukowaniem towaru.

Uwagi wprowadzające

Niedozwolone naśladownictwo cudzych towarów przybiera obecnie bardzo powszechny charakter. W warunkach gospodarki rynkowej i konkurencji stanowi niestety jedną ze skuteczniejszych form walki o klienta, często znacznie prostszą i tańszą niż marketing i reklama. Mowa jest oczywiście o takim naśladownictwie, które wykracza poza zwykłe, funkcjonalne cechy pewnego towaru, związane z jego użytecznością, na przykład budową wewnętrzną, składem czy formą, gdyż uważa się, że tego rodzaju naśladownictwo jest dozwolone (oczywiście nie w każdych okolicznościach) jako służące szeroko pojętemu interesowi ogólnemu. Natomiast naśladownictwo, o którym będzie tu mowa, wiąże się nie tyle z samym towarem, co z jego wyglądem zewnętrznym, opakowaniem, oznaczeniem, a więc cechami, które odróżniają konkretny towar od towaru identycznego, wyprodukowanego i wprowadzonego do obrotu przez innego przedsiębiorcę. Głównym motywem takiego rodzaju naśladownictwa jest zazwyczaj wykorzystanie cudzego nakładu pracy oraz renomy, jaką inny towar cieszy się na rynku.