Monitor Prawniczy

nr 13/2002

Samochód w firmie

Stella Brzeszczyńska
Autorka jest prawnikiem specjalizującym się w prawie podatkowym
Abstrakt

Rozliczenie podatkowe związane z posiadaniem samochodu zależy od tego, czy jest to samochód osobowy w rozumieniu prawa podatkowego, czy został on wprowadzony do ewidencji środków trwałych, i wreszcie od tego, czy jest własnością pracodawcy, czy pracownika.

Osobowe i inne

Fiskus nie lubi samochodów osobowych, ani żadnej rzeczy z nimi związanej np. paliwa lub garaży. A to wprowadzi zakaz odliczenia VAT, a to specjalną (wyższą) stawkę podatkową, a to limituje koszty uzyskania przychodu związane z takim autem. Ciężarowe auta nie są tak szykanowane. Nie dziwi więc, że nawet najmniejszy Cinquecento był “przerabiany” na ciężarówkę za pomocą metalowej kratki.

Kratka - deklaratoryjna czy konstytutywna

Przebojem ostatnich lat stały się “przeróbki” samochodów polegające na zamontowaniu przegrody metalowej, zwykle za przednimi siedzeniami, które w opinii przerabiających zmieniały w sposób zasadniczy konstrukcję samochodu osobowego w osobowo-ciężarowy. Tymczasem zamontowanie owej kratki jest następstwem, a nie przyczyną zakwalifikowania pojazdu do kategorii “ciężarowych”. Zgodnie bowiem z § 8 ust. 3 pkt 7 rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z 1.4.1999 r. (Dz.U. Nr 44, poz. 432) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o odpowiedniej wytrzymałości.