Abstrakt
zamówienia publiczne są istotnym czynnikiem w procesie rzetelnego i legalnego wydatkowania środków publicznych. Celem wprowadzenia przepisów dotyczących zamówień publicznych były m.in.: racjonalizacja wydatków dokonywanych ze środków publicznych poprzez wykorzystanie mechanizmów wolnej gospodarki, ograniczenie zjawisk korupcyjnych i ochrona dostawców krajowych poprzez wprowadzenie preferencji krajowych1. Aby tego dokonać, nie wystarczyło samo sformalizowanie procedur udzielania zamówień publicznych, lecz potrzebne było również poddanie pewnej sfery zamówień publicznych kontroli sprawowanej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jedną z form kontroli przebiegu procesu zamówień publicznych są władcze rozstrzygnięcia Prezesa UZP w zakresie ustawowych upoważnień. Dlatego też regulacja prawna systemu zamówień publicznych zawiera nie tylko elementy cywilnoprawne, ale także administracyjno-prawne.
Uwagi wstępne
Po gruntownej analizie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych2 (dalej ZamPublU) możemy dojść do wniosku, że wszystkie czynności podejmowane przez uczestników w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego mają charakter cywilnoprawny. Wynika to między innymi z przepisu art. 6a) ZamPublU, który stanowi, iż do czynności podejmowanych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez zamawiających, dostawców lub wykonawców, stosuje się - z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie i przepisach odrębnych - przepisy KC. Jedną z cech stosunku cywilnoprawnego jest równość podmiotów, zaś przedmiotem tego stosunku jest zachowanie się człowieka, a niekiedy również pewien obiekt materialny lub niematerialny, którego to zachowanie dotyczy3. Istotą zaś postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest doprowadzenie do wyboru przez zamawiającego najkorzystniejszej oferty, w efekcie czego zostanie podpisana umowa z podmiotem, który taką ofertę złożył. Będzie to umowa cywilnoprawna: o roboty budowlane, dostawy lub o wykonanie określonej usługi, gdyż zgodnie z postanowieniami art. 72 ust. 1 ZamPublU - do umów w sprawach zamówień publicznych stosuje się przepisy KC i przepisy KPC.
Uczestnikami postępowania są zamawiający i dostawcy lub wykonawcy, którzy złożyli oferty w tym postępowaniu. Prezes UZP znajduje się z woli ustawodawcy w szczególnej pozycji względem prowadzonego postępowania, z tego względu że nie jest jego dosłownym uczestnikiem. Jednak z mocy art. 9 ZamPublU uzyskał możliwość wykonywania pewnych czynności cywilnoprawnych, tak by móc wpływać na właściwy tok postępowania, a w szczególności postępowania odwoławczego. Świadczy to, że ustawodawca wyposażył ten organ w funkcje nadzorcze, jak również w funkcje współdecydujące, polegające m.in. na wydawaniu władczych rozstrzygnięć, pod warunkiem że sprawa zawiśnie przed Prezesem UZP.
Administracyjno-prawny charakter uprawnień Prezesa UZP
W praktyce, działania Prezesa UZP dotyczące m.in. zatwierdzenia wyboru trybu udzielania zamówienia publicznego innego niż przetarg nieograniczony - zgodnie z art. 14 ust. 3 ZamPublU - zostały potraktowane jako uprawnienia o charakterze administracyjno-prawnym i wobec tego powinny być wykonywane w formie decyzji administracyjnych. Na poparcie tego poglądu może wskazywać art. 72 ust. 2 pkt 2 ZamPublU (dodany nowelą z 29.8.1997 r.)4 stwierdzający, iż jedną z przesłanek nieważności umowy w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego jest udzielenie takiego zamówienia bez wymaganej decyzji administracyjnej. Po starannej analizie wskazanego przepisu należy się zastanowić, o jaką decyzję administracyjną tutaj chodzi. Czy o decyzję administracyjną, której podstawą będą przepisy ZamPublU, czy też o inną decyzję administracyjną, wydaną na podstawie innych aktów prawnych, której uzyskanie będzie warunkować ważność zawartej umowy po przeprowadzeniu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, np. pozwolenie na budowę. Dodatkowym argumentem za potwierdzeniem tego stanowiska jest fakt, że Prezes UZP - zgodnie z art. 8 ust. 1 ZamPublU - jest centralnym organem administracji państwowej. Z kolei administracja publiczna realizuje swoje zadania w różnych formach prawnych. Podstawową formą jest akt administracyjny, który jest władczym oświadczeniem woli, wyrażającym zamiar wywołania skutku prawnego w postaci ustanowienia, zmiany lub zniesienia stosunku prawnego. Akt administracyjny może mieć postać decyzji administracyjnej. Pod pojęciem decyzji administracyjnej należy rozumieć kwalifikowany akt administracyjny, stanowiący przejaw woli administrujących w państwie organów, wydany na podstawie powszechnie obowiązującego prawa administracyjnego lub finansowego, o charakterze władczym i zewnętrznym, rozstrzygający konkretną sprawę konkretnie określonej osoby fizycznej lub prawnej w postępowaniu unormowanym przez przepisy proceduralne5. Do postępowań w tym zakresie będą zatem miały zastosowanie [...]