Abstrakt
Banki odbierają od klientów oświadczenia dotyczące wyrażenia zgody na przetwarzanie ich danych osobowych. Jest to podyktowane istniejącymi wymogami ustawowymi. Problemu nie stanowi samo przetwarzanie danych osobowych klientów przez banki, ale sposób odbierania oświadczeń o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych oraz kwestie udostępniania danych osobom trzecim. Dane klientów przetwarzane są przez osoby trzecie w różnych celach i w różnoraki sposób.
W przedmiotowej sprawie w praktyce bankowej dochodzi do krzyżowania się norm ustawy z 29.8.1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 1997 r. Nr 133, poz.883 z późn. zm.; dalej OchrDanychU) i ustawy z 29.8.1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 1997 r. Nr 140, poz. 939 z późn. zm.; dalej PrBank). Wykonując czynności bankowe bank - co do zasady - nie musi odbierać od klienta oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie jego danych osobowych. Podstawę do przetwarzania danych przez bank stanowią bowiem wówczas inne przepisy (przykładowo: art. 23 ust. 1 pkt 2 i 3 OchrDanychU), a interesy klienta chronią regulacje statuujące tajemnicę bankową (przede wszystkim art. 104 PrBank).