Monitor Prawniczy

nr 21/2001

Pojęcie rynku na użytek przepisu art. 13 pkt 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów

Monika Bychowska
Abstrakt

Uwagi wprowadzające

Na wstępie należy wskazać pokrótce na zakres przedmiotowy nowej ustawy antymonopolowej (dalej jako: OchrKonkurU). Dział III Rozdz. I OchrKonkurU reguluje kontrolę koncentracji przedsiębiorców. Poprawna interpretacja przepisów znajdujących się w tej części regulacji jest istotna z punktu widzenia przedsiębiorców, ponieważ niedopełnienie obowiązków w niej przewidzianych powoduje nałożenie kar pieniężnych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Przepisy dotyczące obowiązku notyfikacji zamiaru koncentracji Prezesowi UOKiK nie stanowią rozwiązania nowego, istniały one również pod rządami poprzedniej regulacji antymonopolowej. OchrKonkurU formułuje je jednak inaczej, wprowadzając nowe parametry warunkujące powstanie obowiązku zgłoszenia zamiaru łączenia oraz przewiduje przesłanki, których spełnienie zwalnia z obowiązków notyfikacyjnych.

Generalna zasada dotycząca kontroli koncentracji przedsiębiorców została wyrażona w art. 12 ust. 1 OchrKonkurU i stanowi, że zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu Prezesowi UOKiK, jeżeli łączny obrót przedsiębiorców w niej uczestniczących, w roku obrotowym poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza 50 mln EURO. Należy zauważyć, że obowiązkowi zgłoszenia Prezesowi UOKiK podlega zamiar koncentracji, a nie dokonana już koncentracja2 .

Ponadto, czytając przepis art. 12 ust. 1 łącznie z przepisem art. 15 OchrKonkurU, należy stwierdzić, że licząc obrót, od którego wysokości zależy powstanie obowiązku zgłoszenia zamiaru łączenia, konieczne jest branie pod uwagę obrotu zarówno bezpośrednich uczestników koncentracji, jak również przedsiębiorców należących do grup kapitałowych, do których należą bezpośredni uczestnicy koncentracji.

Brak obowiązku zgłoszenia zamiaru łączenia Prezesowi UOKiK można stwierdzić dopiero wówczas, gdy suma tych obrotów nie przekracza 50 mln EURO.

Przepisy art. 12 ust. 2 OchrKonkurU precyzują stany faktyczne, które na użytek ochrony konkurencji są koncentracjami3 .