Abstrakt
Od dnia 22.8.2001r. obowiązuje ustawa z 30.6.2000 r. - prawo własności przemysłowej (dalej jako: PrWP), która zastąpiła dotychczasowe regulacje dotyczące wynalazczości, patentów, znaków towarowych oraz topografii układów scalonych. Na przeszkodzie szybszemu wejściu w życie PrWP stanęła potrzeba rozstrzygnięcia zgodności z Konstytucją art. 322, co Trybunał Konstytucyjny uczynił w wyroku z 21.3.2001 r.1 . Jako że w PrWP przyjęto szereg nowych rozwiązań w zakresie ochrony praw do znaków towarowych, które nie są obojętne dla efektywności ich ochrony, kwestie te wymagają omówienia już na początku obowiązywania nowej ustawy. W sprawach dotyczących ochrony własności przemysłowej mocodawcą jest zwykle przedsiębiorca. W przypadku zbiurokratyzowanej struktury dużego przedsiębiorstwa czy międzynarodowego koncernu pełnomocnik koresponduje z regionalnym lub centralnym działem prawnym lub z administrującymi własnością przemysłową pracownikami odpowiedniego działu centrali firmy. Mocodawca oczekuje wówczas od swego pełnomocnika kompleksowej usługi, efektywności, sprawozdawczości, elastyczności i oczywiście rozsądnych, tj. relatywnie niskich kosztów2 . Pełnomocnik może zapewnić kompleksową ochronę praw do znaków towarowych mocodawcy, jeśli spowoduje, że działania naruszycieli tych praw będą powstrzymywane jednocześnie na trzy sposoby: 1. na granicy RP (zatrzymywanie towarów przez organy celne), 2. przy wykorzystaniu norm prawa karnego, 3. poprzez zabezpieczenie roszczeń w procesie cywilnym. Omawiając wymienione wyżej działania należy przeanalizować przepisy dotychczas obowiązujące iprzyjęte w PrWP rozwiązania.
Zatrzymywanie towarów na granicy
Zgodnie z art. 57 § 2a) ustawy z 9.1.1997 r. - Kodeks Celny3 “organ celny może z urzędu lub na wniosek osoby uprawnionej zatrzymać towary w wypadku podejrzenia naruszenia przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej”. Za osobę uprawnioną uważa się “właściciela praw z zakresu własności intelektualnej” lub osobę upoważnioną do korzystania z tych praw.
Wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 57 § 3 KodCel rozporządzenie Rady Ministrów z 2.2.1999 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania organów celnych przy zatrzymywaniu towarów w przypadku podejrzenia naruszenia przepisów dotyczących ochrony własności intelektualnej, handlowej i przemysłowej określa zasady i mechanizm dokonywania takich czynności przez organy celne oraz obowiązki ww. osoby uprawnionej (dalej jako: PostOCelR)4 .