Monitor Prawniczy

nr 15/2001

Banki a obowiązkowy system rekompensat

Piotr Babiarz
Autor jest prawnikiem w banku w Warszawie.
Abstrakt

Art. 4 ustawy z 8.12.2000 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ustawy - ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych - w związku z dostosowaniem do prawa Unii Europejskiej (Dz.U. Nr 122, poz. 1315) znowelizował ustawę z 21.8.1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 118, poz. 754 ze zm.; dalej PrPapW). Dla niniejszych rozważań najistotniejsze są przepisy art. 4 pkt 78 ustawy nowelizującej, które nadają nowe brzmienie rozdziałowi 7 PrPapW, wprowadzając obowiązkowy system rekompensat w celu gromadzenia środków na wypłaty rekompensat inwestorom (art. 118 ust. 1 PrPapW). Znowelizowane przepisy rozdziału 7 PrPapW weszły wżycie 15.1.2001 r. (art. 12 ust. 1 ustawy nowelizującej).

System rekompensat ma działać na podstawie o analogicznie zasady, jak system gwarantowania depozytów, określony w ustawie z 14.12.1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym (Dz.U. z 2000 r. Nr 9, poz. 131 z późn. zm.). Rolę analogiczną do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego ma pełnić Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (dalej KDPW). Jaki wpływ ów system będzie miał na banki? Otóż dosyć znaczny i w dodatku (na skutek błędów legislacyjnych) bardzo kontrowersyjny - o czym poniżej.