Abstrakt
Klęski żywiołowe są zdarzeniami wywołanymi niezależnym od ludzi działaniem sił przyrody. Wszelkie straty będące następstwem klęsk żywiołowych są odczuwalne nie tylko dla społeczności lokalnych, ale w przypadku klęsk ponadregionalnych - dla finansów całego Państwa. Autor analizuje zarówno obecny stan prawny oraz projektowane zmiany w zakresie odszkodowania z tytułu szkód poniesionych w czasie i w związku z udziałem w akcji społecznej zorganizowanej w celu zwalczania klęsk żywiołowych.
Obecny stan prawnyProblematyka dotycząca zwalczania klęsk żywiołowych, a zwłaszcza kwestia rekompensaty szkód osobowych oraz na mieniu, poniesionych na skutek tych zdarzeń, regulowana jest dotychczas dwoma aktami. Są to dekret z 23.4.1953 r. o świadczeniach w celu zwalczania klęsk żywiołowych (Dz.U. z 24.4.1953 r. ze zm.) oraz wydane na podstawie art. 6 ust. 4 tego dekretu rozporządzenie Rady Ministrów z 16.6.1954 r. w sprawie wynagrodzenia szkód poniesionych w związku z udziałem w akcji zwalczania klęsk żywiołowych. (Dz.U. z 29.6.1954 r.). Art. 6 ust. 1 i 2 dekretu wprowadzają generalną zasadę odpowiedzialności Skarbu Państwa z tytułu szkód poniesionych w czasie i w związku z udziałem w akcji społecznej zorganizowanej w celu zwalczania klęsk żywiołowych. Szczegółowe zasady oraz tryb ustalania i wypłaty odszkodowania ze wskazanych wyżej tytułów określa rozporządzenie Rady Ministrów.