Monitor Prawniczy

nr 5/1997

Oddanie projektu wynalazczego w zarząd

Andrzej Szewc
Autor jest profesorem w Instytucie Informacji Naukowo-Technicznej na Wydziale Techniki UŚl.
Abstrakt

Obowiązujące uprzednio prawo wynalazcze nakładało na każdy uspołeczniony zakład pracy ("jednostkę gospodarki uspołecznionej") obowiązek posiadania specjalnych służb, zwanych "zakładowymi komórkami wynalazczości", zajmujących się organizowaniem procesów innowacyjnych, oceną i wdrażaniem projektów wynalazczych, zawieraniem umów licencyjnych oraz ochroną wynalazków i wzorów użytkowych. W przypadkach mniejszej skali tego rodzaju działalności w miejsce komórek można było tworzyć stanowiska do spraw wynalazczości. Obecne przepisy, oparte na założeniu, iż są to sprawy wewnętrzne poszczególnych podmiotów gospodarczych, które powinny rozstrzygać samodzielnie i odpowiednio do swych potrzeb, pozostawiają tę materię poza zakresem regulacji prawnej. Rezultatem tego są bardzo zróżnicowane sytuacje: część podmiotów kontynuuje dawną praktykę, część (w tym niekiedy dość duże przedsiębiorstwa spółek akcyjnych) w ogóle zrezygnowała z utrzymywania takich służb bez jakichkolwiek rozwiązań zastępczych; jeszcze inne -- uznając zasadność zmian w tym zakresie -- rezygnują z dotychczasowych metod działania, poszukując rozwiązań substytucyjnych. Należy przyznać, że repertuar nadających się do zastosowania form, zwłaszcza jeżeli uwzględnić możliwość stosowania ich w różnych kombinacjach, jest dość bogaty.