Abstract
The article presents major challenges for the practice of competition law in the age of globalization and development of new technologies. With regard to the challenges antitrust authorities and companies will face in the coming years, the article addresses: problems of competition on the Internet; pro- and anti-competitive challenges caused by Big Data; and irreversible market changes caused by disruptive innovations. The topmost challenge discussed by the author is the question of how to provide effective protection to competition in new technology-based global markets in a situation whereby national and supranational antitrust authorities have limited territorial jurisdiction and whether the existing antitrust law enforcement instruments are adequate to prosecute competition violations in digital markets.
Pojęcie „prawo konkurencji” używane w niniejszym tekście zamiennie z terminem „prawo antymonopolowe” odnosi się do regulacji z zakresu konkurencji adresowanych do przedsiębiorców: zakazu stosowania praktyk ograniczających konkurencję (antykonkurencyjnych porozumień oraz nadużywania pozycji dominującej) oraz antymonopolowej kontroli koncentracji przedsiębiorców.Przywołując tylko najistotniejsze zmiany w zakresie tej dziedziny prawa w ostatnim ćwierćwieczu należy wspomnieć choćby o powstaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (który przekształcił się w 1996 r. z istniejącego wcześniej Urzędu Antymonopolowego), kolejnych ustawach o ochronie konkurencji i konsumentów z 2000 r. i z 2007 r., powstaniu Europejskiej Sieci Konkurencji (ECN), składającej się z Komisji Europejskiej i organów antymonopolowych państw UE, której UOKiK stał się członkiem wraz z przystąpieniem Polski do UE.