Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy 2005/29/WE i 2011/83/UE w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów w procesie transformacji ekologicznej, poprzez lepsze informowanie i lepszą ochronę przed nieuczciwymi praktykami
Projekt jest jedną z inicjatyw w ramach unijnego Planu działania dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym oraz Zielonego Ładu. Ma stanowić odpowiedź na praktyki w postaci:
1) pseudoekologicznego marketingu, czyli wykorzystywania przez przedsiębiorców twierdzeń dotyczących ekologiczności, które wprowadzają w błąd;
2) postarzania produktów, czyli działań zmierzających do wymuszenia przedwczesnego zakończenia eksploatacji towarów;
3) stosowania niewiarygodnych i nieprzejrzystych oznakowań dotyczących zrównoważonego charakteru produktów.
Na podstawie proponowanych rozwiązań pojawią się nowe obowiązki informacyjne po stronie sprzedawców. Podawanie fałszywych informacji na temat związanych z produktem skutków środowiskowych lub społecznych, a także na temat trwałości produktu, będzie uznawane za praktykę handlową wprowadzającą w błąd. Zaś twierdzenia dotyczące ekologiczności związane z przyszłą efektywnością środowiskową będą musiały być oparte na jasnych, obiektywnych i weryfikowalnych zobowiązaniach, celach oraz poparte niezależnym systemem monitorowania.
Aktualnie rozpoczyna się unijny proces legislacyjny
[oprac. W. Chomiczewski]