Prawo Zamówień Publicznych
nr 3/2022
The applicability of the principle of equal treatment arising from the Treaty to public contracts falling below the value thresholds of the directives
Aplikantka radcowska III roku oraz doktorantka II roku studiów doktoranckich
nauk prawnych, Instytut Nauk Administracyjnych, Zakład Publicznego Prawa
Gospodarczego, Uniwersytet Wrocławski, Wydział Prawa, Administracji i
Ekonomii.
Abstrakt
Streszczenie
Zastosowanie traktatowej zasady równego traktowania do zamówień o wartości poniżej progów unijnych
Zasada równego traktowania obowiązuje na gruncie Traktatu. Została wyinterpretowana w orzecznictwie TSUE (pełniącym de facto rolę prawotwórczą) z postanowień traktatowych, zwłaszcza dotyczących swobód rynku wewnętrznego, jako jej pierwotnego źródła. Oznacza to, że ma zastosowanie do zamówień podprogowych, a co za tym idzie zastosowanie znajdują również wynikające z niej obowiązki pozytywne, zwłaszcza obowiązek przejrzystości. Jej zakres nie jest przy tym tożsamy z zakresem jej odpowiednika na gruncie dyrektyw. TSUE, stosując tzw. zasadę dźwigni, wskazuje w swoim orzecznictwie jakie rozwiązania wyrażające zasadę równego traktowania wypracowane na gruncie dyrektyw, znajdą zastosowanie również w odniesieniu do zamówień podprogowych w związku z ich kluczowym znaczeniem dla funkcjonowania rynku wewnętrznego.
Słowa kluczowe: zasada równego traktowania, zasada przejrzystości, swobody traktatowe, zamówienia podprogowe, TSUE
Introduction
Public procurement law in the European Union is based on the following legal sources – the Treaty on Functioning of the European Union (further: the TFEU or the Treaty), procurement directives (Directive 2014/24/EU,1 the utilities directive,2 the concession directive3 and the remedies directives4) as well as public procurement principles drawn up by the Court of Justice of the European Union (further: the CJEU or the Court of Justice).5 EU law constitutes the basis for national regulation concerning public procurement.6 The provisions of the TFEU and the principles arising from the jurisprudence of the CJEU are of particular importance, as they are also applicable to public contracts falling outside the scope of the European public procurement directives.7 The award of public contracts is subject to the strict regime of Directive 2014/24/EU only when the value thereof exceeds financial thresholds set out under this directive.8 However, the provisions of Directive 2014/24/EU, either transposed into national legislation or applicable due to their direct effect,9 are not applicable to public contracts with a value below the financial thresholds set out therein. Nevertheless, primary Community law is applicable to the latter. As stated in case T-258/06: “as regards the award of contracts which, on account of their value, are not subject to the procedures laid down in the Community legislation, that the contracting authorities are nonetheless under a duty to comply with the fundamental principles of the Treaty in general and the principle of non-discrimination on grounds of nationality, in particular.”10 In the case of such contracts, the Treaty and the jurisprudence of the Court of Justice interpreting it, which is often of a law-making nature, constitute the only source of public procurement principles. Although the Treaty does not contain provisions indicating that public contracts are also subjected to its regulation,11 there is no doubt that certain provisions thereof will be applicable also to public contacts. It is examined below whether the principle of equal treatment, which is of crucial importance for the protection of competition on the public procurement market, is also applicable to below-threshold contracts, and if so on what basis.