Abstrakt
Na gruncie regulacji prawa zamówień publicznych zarówno w orzecznictwie, jak i doktrynie przedmiotu dominuje stanowisko, że umowa zawierana w reżimie prawa zamówień publicznych jest umową cywilnoprawną. Cywilistyczny charakter umów stanowiących zamówienie publiczne w sposób jednoznaczny potwierdza art. 8 ust. 1 PrZamPubl. W świetle dokonywanego w doktrynie podziału na umowy nazwane i nienazwane stwierdzić należy, że regulacja prawa zamówień publicznych nie daje podstawy uznania, że umowy na zamówienie publiczne tworzą nowy typ umowy nazwanej. Zamawiający zamierzający udzielić zamówienia publicznego ma kompetencję do wyboru jednego z typów umów nazwanych lub zawarcia umowy nienazwanej. Z regulacji prawa zamówień publicznych wynika jednak pewna specyfika umów zawieranych w reżimie zamówień publicznych. Pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy wskazywano, że specyfika ta przejawia się przede wszystkim w ograniczeniu swobody umów poprzez wprowadzenie szczególnych trybów zawierania umowy, wymogu formy pisemnej pod rygorem nieważności, szczególnej regulacji co do zmiany umowy, szczególnej regulacji odstąpienia. Istotnym ograniczeniem swobody umów w ramach zamówień publicznych są też działające imperatywnie przepisy prawa dotyczące kształtowania treści umów. Już w koncepcji nowego prawa zamówień publicznych podkreślano konieczność wprowadzenia norm, które w ramach kształtowania wzajemnych praw i obowiązków będą stanowiły instrument zapewnienia równowagi stron. Założenia koncepcji w zakresie zachowania proporcjonalności w odniesieniu do kształtowania treści umowy zostały zrealizowane poprzez wprowadzenie regulacji zakazującej konkretnych postanowień w umowie oraz regulacji wymuszających wprowadzenie pewnych postanowień chroniących w założeniu w równym stopniu interesy obydwu stron umowy. Celem artykułu jest analiza obligatoryjnych postanowień umowy o roboty budowlane stanowiącej zamówienie publiczne w kontekście konsekwencji braku lub niezgodnego z postanowieniami prawa zamówień publicznych ukształtowania treści umowy, której przedmiotem są roboty budowlane.