Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2022

Obowiązek współdziałania zamawiającego z wykonawcą zamówienia publicznego

Wojciech Wyrzykowski
Radca prawny, doktor nauk prawnych, Zespół Badawczy Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydziału Prawa i Administracji UŚ w Katowicach; ORCID: 0000-0002-2948-2176.
Abstrakt

Spełnienie świadczenia przez dłużnika, w szczególności w przypadku umów wzajemnych, wymaga większego lub mniejszego współdziałania z wierzycielem. Z tego powodu w treści art. 354 KC ustawodawca określił nie tylko, że dłużnik powinien wykonać zobowiązanie zgodnie z jego treścią i w sposób odpowiadający jego celowi społeczno-gospodarczemu oraz zasadom współżycia społecznego, a jeżeli istnieją w tym zakresie ustalone zwyczaje – także w sposób odpowiadający tym zwyczajom, ale również, że w taki sam sposób powinien współdziałać przy wykonaniu zobowiązania wierzyciel. W przypadku takich umów jak umowa o dzieło lub umowa o roboty budowlane brak współdziałania wierzyciela z dłużnikiem często powodowałby w ogóle niemożność spełnienia świadczenia. Dlatego w części szczegółowej prawa zobowiązań Kodeksu cywilnego zawarte zostały dodatkowo przepisy szczególne wprowadzające dalej idące sankcje niewykonania tego obowiązku. Przykładem może być tutaj przepis art. 640 KC, który uprawnia przyjmującego zamówienie do odstąpienia od umowy. Co oczywiste, wskazane przepisy znajdują zastosowanie również w przypadku realizacji umów zawieranych w reżimie zamówień publicznych. Pomimo tego w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych ustawodawca zdecydował się wprowadzić art. 431 PrZamPubl, który stanowi, że zamawiający i wykonawca wybrany w postępowaniu o udzielenie zamówienia obowiązani są współdziałać przy wykonaniu umowy w sprawie zamówienia publicznego, zwanej dalej „umową”, w celu należytej realizacji zamówienia. Zabieg ten może być na pierwszy rzut oka odczytywany za niepotrzebne powtórzenie. Bezpośrednie wprowadzenie do Prawa zamówień publicznych zasady współdziałania wierzyciela z dłużnikiem może być jednak interpretowane odmiennie, jako swoiste uszczegółowienie regulacji Kodeksu cywilnego. Z tego powodu w niniejszym artykule podjęto próbę określenia skutków wprowadzenia powołanej regulacji oraz ustalenia jej desygnatu. Przede wszystkim należy odpowiedzieć na pytanie, czy wprowadzenie art. 431 PrZamPubl stanowi jedynie superfluum ustawowe, czy też ma własną konotację oraz odmienny względem art. 354 § 2 KC zakres przedmiotowy. W artykule opisano również kwalifikację form współdziałania oraz skutki niewykonania obowiązku współdziałania zamawiającego z wykonawcą zamówienia publicznego.