Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2022

Wprowadzenie zamawiającego w błąd przy ubieganiu się o zamówienie publiczne

Maciej Lubiszewski
jest doktorem nauk prawnych, adiunktem na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Abstrakt

Stosunki prawne nawiązywane w sferze zamówień publicznych opierają się m.in. na wierze partnerów w uczciwość drugiej strony. Zachowania podważające wiarę w uczciwość strony godzą w fundament systemu zamówień publicznych, stąd też doniosłe znaczenie ma wiarygodność kontrahenta. Wykonawca angażuje się w postępowanie, ufając, że zamawiający, będzie je prowadził uczciwie i zgodnie z warunkami zamówienia. Z kolei zamawiający dokonując badania i oceny ofert, przyjmuje za prawdziwe oświadczenia składane przez wykonawcę. Nie ulega wątpliwości, że wykonawca, który wprowadza zamawiającego w błąd, powinien zostać wyeliminowany z procesu udzielania zamówienia publicznego. To z kolei wymaga przyjęcia starannie skonstruowanych rozwiązań prawnych, które będą efektywne, tzn. pozwolą wykluczyć z postępowania nieuczciwego wykonawcę, chroniąc jednocześnie przed arbitralnością zamawiających.