Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2022

Podstawy odrzucenia oferty przetargowej na tle zmienionej regulacji prawnej

Agnieszka Trojanowska
Radca prawny.
Abstrakt

Od 1.01.2021 r. Krajowa Izba Odwoławcza rozstrzyga odwołania od czynności i zaniechań zamawiających w toku procedury udzielania zamówień publicznych w oparciu o procedurę odwoławczą wynikającą z przepisów nowej ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych. Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych od 1.01.2021 r. zamawiający są zobowiązani stosować przepisy nowej ustawy. Oznacza to, że w przypadku odrzucenia oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wszczętym od dnia 1.01.2021 r. odrzucenie to następuje na podstawie nowych przepisów. Okres ponad roku funkcjonowania nowej ustawy skłania do podjęcia badań nad zmienionymi podstawami odrzucenia oferty przetargowej i przeprowadzenia pogłębionej analizy. Celem analizy jest ustalenie, czy podstawy odrzucenia oferty są odmienne od funkcjonujących na gruncie ustawy z 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych i w jakim zakresie, czy orzecznictwo wypracowane na gruncie starej ustawy zachowuje ważność w aktualnym stanie prawnym, co legło u podstaw rozszerzenia przesłanek odrzucenia oferty z dotychczasowych 11 do obecnych 20 i czy obecny kształt podstaw odrzucenia może przyczynić się do wyeliminowania trudności w ich stosowaniu wśród zamawiających i wykonawców.