Abstrakt
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 28.5.2021 r. rozstrzygnął kwestię możliwości zawarcia ugody dotyczącej wysokości kar umownych wynikających z nienależytego wykonania umowy o zamówienie publiczne. Wprawdzie kwestie związane z realizacją umów o zamówienie publiczne są co do zasady sprawami cywilnymi, lecz w przedmiotowej sprawie właściwy był sąd administracyjny, ponieważ rozstrzygano o dopuszczalności naliczenia korekty finansowanej z tytułu naruszenia zasad zamówień publicznych w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Umowy o dofinansowanie kosztów realizacji projektu zawierane są pomiędzy podmiotem publicznym (właściwą instytucją zarządzającą programem) a beneficjentem prywatnym. Do umów tych zastosowanie mają regulacje prawa cywilnego, ponieważ sama umowa ma przede wszystkim charakter cywilny – kreuje prawa i obowiązki stron stosunku zobowiązaniowego. Jednak ze względu na przedmiot umowy – pomoc publiczną – w przypadku niektórych zagadnień związanych z realizacją umowy (naliczenie korekt finansowych) zastosowanie będą miały przepisy prawa administracyjnego. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia w przypadku decyzji administracyjnych wydawanych przez instytucję zarządzającą, w szczególności w przypadku nakładania korekt finansowych z tytułu naruszenia przepisów ustawy z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych, w związku z realizacją umów zawartych w projekcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej.