Abstrakt
Powyższy wyrok Trybunału zasługuje na uwagę i komentarz z kilku powodów. Stanowi jedną z pierwszych wypowiedzi Trybunału co do zagadnień prawnych ze styku procedury o udzielenie zamówienia publicznego i postępowania z zakresu ochrony konkurencji. Szczególnie interesujący jest wątek dotyczący początku biegu maksymalnego okresu wykluczenia wykonawcy z ubiegania się o zamówienie w sytuacji, w której organ ochrony konkurencji stwierdził uczestnictwo wykonawcy w porozumieniu mającym na celu ograniczenie konkurencji. Przyjęta interpretacja jest niewątpliwie doniosła dla doktryny i praktyki zamówień publicznych. W szczególności Prezes UOKiK w latach 2011–2019 wydał aż 55 decyzji w przedmiocie zmów przetargowych. Od pewnego czasu w strukturze organizacyjnej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta funkcjonuje z powodzeniem odrębny Departament Przeciwdziałania Zmowom Przetargowym. W opublikowanym niedawno Komunikacie Komisji Europejskiej pt. „Zawiadomienie w sprawie narzędzi służących zwalczaniu zmów przetargowych oraz wytycznych co do podstaw wykluczenia związanych ze zmową” wskazano, że w sytuacjach takich jak pandemia COVID-19 potrzeby organów publicznych uzasadniają szybkie udzielanie licznych zamówień z zakresu opieki zdrowotnej zwiększających ryzyko zmowy. W komunikacie tym postuluje się też zacieśnianie współpracy i wymiany informacji między organami ochrony konkurencji a podmiotami zamówień publicznych. W rezultacie mogą się pojawiać coraz trudniejsze problemy prawne wynikające z wzajemnego oddziaływania reżimu zamówień publicznych oraz ochrony konkurencji.