Abstrakt
Negocjacje są narzędziem umożliwiającym uzgodnienie optymalnej treści umowy, zwłaszcza bardziej skomplikowanej, stosownie do indywidualnych potrzeb stron. Praktyka polskich zamówień publicznych wyraźnie ujawnia, że ten sposób kontraktowania jest stosowany – niestety – sporadycznie. Dostrzegł to także sam ustawodawca, skoro w uzasadnieniu do projektu nowego Prawa zamówień publicznych kilkakrotnie wskazano, że za proponowanym rozwiązaniem legislacyjnym stoi potrzeba zwiększenia częstotliwości wykorzystania negocjacji przez zamawiających. Pierwsze cztery miesiące stosowania nowej ustawy dowodzą, że odsetek trybów negocjacyjnych pozostaje na niezadowalająco niskim poziomie. Powstaje zatem pytanie, czy za taki stan rzeczy odpowiada niewłaściwie skonstruowane Prawo zamówień publicznych, a jeżeli przyczyna jest inna, to jakie czynniki mogą zwiększyć popularność negocjacji w praktyce udzielania zamówień publicznych.