Abstrakt
Zapewnienie prawidłowej realizacji procedur udzielania zamówień publicznych zależy w dużej mierze od możliwości skutecznego egzekwowania obowiązków pracowniczych/służbowych/zawodowych spoczywających na osobach, które podejmują w tym zakresie działania z ramienia zamawiającego. Negatywne zjawiska występujące w związku z udzielaniem zamówień publicznych, będące konsekwencją nieprawidłowych zachowań wspomnianych osób, zmuszają do poszukiwania możliwości bezpośredniego oddziaływania na ich postawy przy wykorzystaniu sankcji z tytułu odpowiedzialności o charakterze pracowniczym, dyscyplinarnym czy zawodowym. W celu zapewnienia prawidłowości postępowań konieczne jest poddanie ich nadzorowi wewnętrznemu, administracyjno-pracowniczemu, a w konsekwencji, w razie stwierdzenia naruszeń w sferze powinności organizatorskich obciążających zamawiającego, pociągnięcie odpowiednich osób do odpowiedzialności. Osoby działające w imieniu instytucji zamawiających czy wykonujące czynności w związku z przygotowaniem i przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ponoszą odpowiedzialność na podstawie ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, a także jako pracownicy urzędów państwowych – odpowiedzialność uregulowaną w prawie pracy lub też w innych ustawach, której rodzaj zależy od podstawy prawnej ich zatrudnienia.