Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2021

Charakter i znaczenie prawne tzw. trybu podstawowego udzielania zamówień małej wartości

Włodzimierz Dzierżanowski
. DOI: 10.26399/iusnovum.v13.3.2019.38/w.dzierzanowski
Andrzela Gawrońska-Baran
jest doktorem nauk prawnych, dyrektorem departamentu zamówień publicznych w ARiMR
Abstrakt

Przepisy ustawy z 11.9.2019 r. – Prawo zamówień publicznych stworzyły szczególne rozwiązania właściwe dla udzielania zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne (tj. zamówień nieobjętych przepisami dyrektyw Unii Europejskiej). Ustawodawca uznał, że zamówienia tej stosunkowo małej wartości wymagają prostszych oraz odformalizowanych procedur. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że „proponuje się w projekcie ustawy wprowadzenie elastycznej i uproszczonej procedury dla zamówień o wartości mniejszej niż progi unijne. Procedura uproszczona (tryb podstawowy), gwarantując realizację celów systemu zamówień publicznych, zapewnia zarazem zamawiającym odpowiednią elastyczność umożliwiającą optymalną organizację procesu udzielania zamówienia publicznego”. Ustawodawca w tym krótkim zdaniu uzasadnienia stawia kilka istotnych tez. Po pierwsze w jego ocenie tryb podstawowy to procedura uproszczona, po drugie gwarantuje realizację celów PrZamPubl, po trzecie zapewnia właściwą elastyczność, a po czwarte – jest optymalny ze względów organizacyjnych. Próbujemy dokonać wstępnej oceny, czy rzeczywiście cele te można osiągnąć oraz czy dążenie do ich osiągnięcia nie wiąże się jednak z ryzykiem utraty z pola widzenia innych, o wiele ważniejszych celów, które powinny przyświecać prawodawcy.