Abstrakt
Zamówienia publiczne są postrzegane m.in. jako instrument służący do osiągania celów polityki społecznej. Różnorodne rozwiązania uwzględniające aspekty społeczne wprowadzane do unijnego oraz krajowych porządków prawnych sprawiły, że wykształciło się pojęcie „społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych”. Zostało ono zdefiniowane przez Komisję Europejską jako „zamówienia publiczne, w ramach których bierze się pod uwagę co najmniej jedną z następujących kwestii społecznych: możliwości zatrudnienia, godną pracę, zgodność z prawami społecznymi i z prawem do pracy, integrację społeczną (w tym także osób niepełnosprawnych), równość szans, dostępność, projektowanie dla wszystkich, uwzględnianie kryteriów zrównoważonego rozwoju, w tym kwestii etycznego handlu oraz szerszego dobrowolnego przestrzegania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu (corporate social responsibility – CSR), z jednoczesnym uwzględnieniem zasad ujętych w Traktacie Unii Europejskiej oraz w dyrektywach dotyczących zamówień publicznych” .