Abstrakt
Zagadnienie profesjonalizacji zamówień publicznych, podobnie jak innych działań administracji publicznej, jest niezwykle złożonym zagadnieniem. Wpływ na profesjonalizację zamówień publicznych ma szereg uwarunkowań instytucjonalnych, przede wszystkim uregulowania prawne w zakresie ustrojowym, materialnym i procesowym, ale także w zakresie wiedzy i umiejętności sprawnie funkcjonującej administracji (kompetencje osób wykonujących określone funkcje, wykształcenie, szkolenia, podnoszenie kompetencji), wartości etyczne (etyka zawodu, etyka urzędnicza), instrumenty pozwalające na weryfikację prawidłowości funkcjonowania (instytucja audytu i kontroli, nadzoru) oraz odpowiedzialność prawna (administracyjna, cywilna, karna, dyscyplinarna). Zagadnienie profesjonalizacji może być rozpatrywane także z punktu widzenia podmiotów w zamówieniach publicznych: kadry urzędniczej, zamawiających, wykonawców, ale także członków Krajowej Izby Odwoławczej.