Abstrakt
Konferencję poświęcono nowej ustawie Prawo zamówień publicznych, która wejdzie w życie 1.1.2021 r. Tak jak w ubiegłych latach wydarzenie spotkało się z dużym zainteresowaniem przedstawicieli nauki, palestry oraz urzędników funkcjonujących w sektorze publicznym, a także reprezentantów organów orzekających. Konferencja została podzielona na cztery części tematyczno-dyskusyjne, a mianowicie tematy o:- niektórych kierunkach zmian legislacyjnych, - warunkach zamówienia na tle nowych wymagań normatywnych,- ocenie ofert przetargowych w świetle zmienionej regulacji,- z problematyki umów o zamówienia publiczne. Obrady otworzył i powitał uczestników konferencji prof. Ryszard Szostak, kierownik Katedry Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych UEK. Następnie głos zabrał mec. Hubert Nowak – prezes Urzędu Zamówień Publicznych – który omówił plany Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) związane z wejściem w życie ustawy z 19.9.2019 r. 136– Prawo zamówień publicznych1. Działania UZP zostały podzielone na cztery podstawowe moduły, do których należą:- nowe ZamPublU sensu stricto – nowa ciekawa ustawa, która będzie pozytywnie wpływać na rynek zamówień publicznych w Polsce; reguluje procesy zakupowe w sposób and to and, od samego początku, tj. procedury udzielania zamówień publicznych, przez zawarcie umowy o zamówienie publiczne, po kwestie związane z realizacją umowy o zamówienie publiczne; w ocenie prezesa UZP nowa ustawa ZamPublU ma szanse, aby znacząco oddziaływać na rynek;- szkolenia – UZP planuje serię ok. 60 szkoleń z zakresu nowej ustawy ZamPublU, które odbędą się w formie konferencji oraz w formie e-learningowej;- soft law – UZP chce przygotować wzorcowe dokumenty, przewodniki zawierające dobre praktyki, w szczególności przewodnik dotyczący stosowania trybu podstawowego, wzorcowe dokumenty dotyczące konkursu, dobre praktyki dla branży IT oraz branży medycznej;- człowiek – potrzeba większej profesjonalizacji kadr w zamówieniach publicznych. UZP wskazuje, że na zamówienia publiczne należy spojrzeć z szerszej perspektywy; pierwszy krok już wykonano, przeprowadzając ankietę dotyczącą profesjonalizacji w zamówieniach publicznych; po analizie zebranych informacji podjęte zostaną działania, które będą miały na celu najlepszą odpowiedź na potrzeby podmiotów działających w zamówieniach publicznych, nie tylko po stronie zamawiających, ale także wykonawców. W ramach wystąpień inauguracyjnych głos zabrał także red. Tomasz Czajkowski, który skoncentrował się na potrzebie profesjonalizacji kadr w zamówieniach publicznych, uznając profesjonalizację za najważniejszy element wdrożenia nowej ustawy ZamPublU. To od fachowych kadr zależy sposób, w jaki wydawane będą środki publiczne. Temat ten zawsze był ważny. Profesjonalizacja jest najważniejszym elementem w zamówieniach publicznych, ponieważ to ludzie od zamówień publicznych odpowiadają za wydawanie pieniędzy w imieniu zamawiających. Grupa osób pracujących w zamówieniach publicznych jest spora, gdyż po stronie samych zamawiających pracuje ok. 33 tys. osób, niestety po stronie wykonawców brak jest takich statystyk. Musimy sobie odpowiedzieć na pytanie, czym jest profesjonalizacja. Zgodnie z definicją słownikową to fachowość, zawodowstwo, właściwa postawa przy wykonywaniu swoich obowiązków. Po dodaniu do tego czynnika czasu wskazać należy, że profesjonalista to osoba, która wykonuje swoje obowiązki dobrze i szybko. Czy definicje obowiązujące w powszechnym użyciu są adekwatne do zamówień publicznych? Wyznaczniki są niewystarczające. Prelegent przedstawił wskaźniki profesjonalizacji w zamówieniach publicznych, na którą składają się: a) gruntowana znajomość przepisów prawa zamówień publicznych w teorii oraz w praktyce;137b) uczciwość i rzetelność, które należy rozumieć zgodnie z definicjami językowymi; c) posługiwanie się nowymi technologiami informatycznymi. Ostatni referat w ramach wystąpień wprowadzających zaprezentowała mec. Małgorzata Rakowska, prezes Krajowej Izby Odwoławczej. Omówiła w nim zmiany w zakresie postępowania odwoławczego przed KIO. W nowej ustawie ZamPublU zmieniona została systematyka przepisów w zakresie postępowań odwoławczych przed KIO. Przepisy dotyczące postępowania odwoławczego znajdują się w działach VII i IX. Dział VIII zawiera przepisy dotyczące zasad działania KIO, w szczególności jeden z najważniejszych przepisów dotyczących składów orzekających. W nowej ustawie ZamPublU przyjęto zasadę, że w postępowaniach powyżej progów unijnych orzekać będą składy trzyosobowe, zaś w postępowaniach odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówień publicznych poniżej progów unijnych skład jednoosobowy. Ponadto Prezes KIO może zarządzić rozpoznanie sprawy odpowiednio w składnie...