Abstrakt
Najbardziej znanym przejawem elektronizacji zamówień publicznych jest wymóg składania ofert w formie elektronicznej oraz zachowania komunikacji elektronicznej zamawiającego z wykonawcami. Związane z tym wymogiem problemy praktyczne, z którymi borykają się uczestnicy rynku zamówień publicznych w Polsce, przesłaniają wiele innych aspektów e-zamówień. Tych zaś nie brakuje: od wielu lat ogłoszenia zamieszczane są w elektronicznych publikatorach, dokumentacja postępowania publikowana jest na stronach internetowych zamawiających, komunikacja pomiędzy zamawiającym a wykonawcami odbywa się najczęściej za pośrednictwem poczty elektronicznej. Na tym tle interesującym zagadnieniem jest problematyka negocjacji elektronicznych. Wbrew pozorom negocjacje są czynnością dokonywaną dość często w polskim systemie zamówień publicznych. I to nie dlatego, że – o czym będzie mowa niżej – większość ustawowych trybów postępowania to tryby negocjacyjne, ale głównie ze względu na praktyczną popularność trybu zamówienia z wolnej ręki, w którym negocjacje odgrywają kluczową rolę. Nieuchronnie nadchodząca pełna elektronizacja zamówień publicznych rodzi pytanie o dopuszczalność, a być może wręcz wymagalność, elektronizacji negocjacji.