Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2019

Sprawozdanie z konferencji zorganizowanej 24.6.2019 r. pt. „Informatyzacja zamówień publicznych – trudności i wątpliwości praktyki” na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie

Karolina Wołowiec
Michał Drozdowicz
Abstrakt

 Katedra Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, przy wsparciu Wydawnictwa C.H.Beck, zorganizowała 24.6.2019 r. konferencję naukową pt. „Informatyzacja zamówień publicznych – trudności i wątpliwości praktyki”. Jej programem objęto pięć sesji tematycznych (paneli): ochronę bezpieczeństwa informacji przekazywanych drogą elektroniczną, nowe rozwiązania w zamówieniach elektronicznych, zagadnienia procesowe elektronizacji zamówień publicznych, funkcjonowanie szczególnych rozwiązań informatycznych, a także informatyzację zamówień za granicą. W toku konferencji przedstawiono referaty, które są publikowane w kwartalniku „Prawo Zamówień Publicznych”.  Konferencję otworzył kierownik katedry organizującej prof. Ryszard Szostak. Po powitaniu prelegentów i uczestników oraz objaśnieniu formuły konferencji przekazał głos Jego Magnificencji Prorektorowi UEK prof. Krzysztofowi Surówce, który przywitał zgromadzonych oraz przedstawił doniosłość informatyzacji zamówień publicznych dla zarządzania sprawami publicznymi. Zwrócił uwagę, że informatyzacja napotyka początkowo trudności, ale jest niezbędna, przede wszystkim dla przyspieszenia i usprawnienia funkcjonowania systemu zamówień publicznych, zwłaszcza że nad gospodarowaniem środkami publicznymi musi być efektywna kontrola, z instrumentami właściwymi dla procedur zamówień publicznych.  W ramach wystąpień okolicznościowych głos zabrała prezes Krajowej Izby Odwoławczej Małgorzata Rakowska, która zaznaczyła, że temat konferencji dotyka problemów, z jakimi KIO spotyka się na co dzień. Zauważyła, że informatyzacja zamówień publicznych to nowość i tak jak każda elektronizacja potrzebuje czasu na wdrożenie. Pani prezes 140zwróciła uwagę m.in. na trudności, jakie sprawia nałożony na zamawiających obowiązek przedłożenia KIO zapisanej na nośniku informatycznym dokumentacji w taki sposób, by była ona możliwa do otworzenia – doświadczenie pokazuje, że dokumentację niejednokrotnie da się otworzyć. Jako zadanie na kolejne perspektywy budżetowe wskazała protokół elektroniczny, który zdecydowanie przyspieszyłby procedowanie.  Pierwszą sesję konferencji poprowadził prof. Ryszard Szostak. Rozpoczęła się od referatu pt. „Umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną”, wygłoszonego przez dr. Włodzimierza Dzierżanowskiego. Prelegent przeanalizował problemy praktyczne związane z informatyzacją, a także omówił problem stosowania art. 750 KC oraz zaprezentował problematykę podmiotową umów o świadczenie usług elektronicznych. W tym ostatnim zakresie wskazał m.in. na nową konstelację podmiotową postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, która wzbogaciła się o podmiot świadczący usługę obsługi platformy elektronicznej. Na zakończenie referatu dr W. Dzierżanowski przeanalizował i omówił dwa modele...