Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2019

Wdrażanie elektronicznych środków dowodowych w postępowaniu przed KIO

DOI: 10.32027/PZP.19.2.8
Izabela Niedziałek-Bujak
Adwokat
Abstrakt

Dzień 18.10.2018 r. otworzył zarówno w zamówieniach publicznych, jak i procedurze odwoławczej nowy rozdział, którego celem jest poprawa efektywności udzielania tych zamówień z zastosowaniem komunikacji elektronicznej. Nieco wcześniej, począwszy od 18.4.2017 r., przed zadaniem tym stanęli zamawiający centralni, natomiast od 1.1.2021 r. elektronizacją objęte mają zostać także zamówienia o mniejszej wartości. Niewielki odstęp czasu od wprowadzenia nowych przepisów wdrażających e-zamówienia nie pozwala jeszcze na zidentyfikowanie wszystkich wyzwań i trudności, z jakimi może się łączyć stosowanie środków elektronicznych, zwłaszcza w procedurze przetargowej. Na skutek reformy prawodawstwa unijnego państwa członkowskie, w tym Polska, zobowiązane zostały do stworzenia ram prawnych dla stosowania środków elektronicznych w postępowaniu dotychczas opartym w zasadniczej części na procedurach papierowych. W wyniku wdrożenia przepisów dyrektywy w postępowaniach powyżej progów unijnych wprowadzono system komunikacji i przetwarzania oparty na technologiach informacyjno-komunikacyjnych w całym cyklu udzielania zamówień. Nowe standardy w tym zakresie wyznaczyły przepisy Ustawy nowelizującej, która w dodanym artykule 10a wprowadziła zasadę komunikacji zamawiającego z wykonawcami opartą na środkach komunikacji elektronicznej. Nowe regulacje oznaczają zatem, że również na etapie postępowania odwoławczego nastąpić musiały zmiany, w szczególności w podejściu do prowadzenia postępowania dowodowego, w którym dominującym środkiem dowodowym były i pozostają dokumenty. W świetle art. 9 ZamPublU: „postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej”, co oznacza, że czynności zamawiających oraz wykonawców, komunikowane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych, zachowują formę dokumentu opatrzonego podpisem. Zmiana, jaka w związku z tym musiała nastąpić w procedurze odwoławczej, dotyczy utrwalania na nośnikach elektronicznych dokumentów wytwarzanych lub wprowadzanych do systemu informatycznego. Powyższe ma ten skutek, że na etapie procedury odwoławczej, w ramach prowadzonego postępowania dowodowego, pojawiła się konieczność dostosowania środków technicznych do tego, aby możliwe było przeprowadzenie dowodów z dokumentów elektronicznych, choć nie jest to jedyny środek dowodowy mający znaczenie.