Abstrakt
Kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych, obok opisu przedmiotu zamówienia i warunków przyszłej umowy, stanowią główne odzwierciedlenie potrzeb i wymagań zamawiającego co do cech nabywanego produktu, usługi czy roboty budowlanej. Dlatego też stanowią jeden z najistotniejszych elementów każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (por. np. art. 12a ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych), wskazujący na istotny charakter zmian ogłoszenia dokonywanych w obrębie kryteriów oceny ofert). To z treści kryteriów oceny ofert, przyznanych im wag oraz opisu oceny ich spełnienia wykonawcy czerpią wiedzę, które aspekty cenowo-kosztowe oraz przedmiotowe będą kształtować ranking ofert. Kluczowego charakteru tej instytucji prawnej nie zmienia fakt, że pozacenowe kryteria oceny ofert nie mają charakteru odcinającego, co oznacza, iż ich niespełnienie nie skutkuje odrzuceniem oferty z postępowania. Taki charakter mają wymagania tzw. minimalne, określone w opisie przedmiotu zamówienia lub warunkach umowy. Treść kryteriów pozacenowyh często przyjmuje postać zawężonego czy ustalonego na bardziej restrykcyjnym poziomie wymogu określonego w warunkach minimalnych (np. parametry techniczne czy termin realizacji zamówienia). W przypadku zaoferowania przez wykonawcę parametru określonego w kryterium, a więc dalej idącego, nie tylko spełni on warunki minimalne, lecz także otrzyma dodatkową punktację w ramach oceny ofert. Niespełnienie punktowanego parametru oznacza „jedynie” gorszą pozycję w rankingu ofert, nie skutkując eliminacją z postępowania, o ile oczywiście dany parametr spełniony jest na poziomie minimalnym. Praktyczna jednak doniosłość instytucji kryteriów oceny oferty nie ustępuje wymogom odcinającym, skoro jedynie najwyżej oceniona oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą.