Abstrakt
Wstęp Elektronizacja zamówień publicznych, dokonująca się zgodnie z założeniami zawartymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE, ma rozmaite konsekwencje dla funkcjonowania systemu zamówień. Przyczynia się do zwiększenia wydajności i poprawy zarządzania procesem udzielania zamówień, ułatwia kontrolę prawidłowości postępowań oraz monitorowanie zamówień publicznych, sprzyja też modernizacji i odbiurokratyzowaniu administracji publicznej. Wywiera ponadto wpływ na przebieg postępowania przetargowego, będącego zorganizowanym, uporządkowanym ciągiem czynności o zróżnicowanym znaczeniu prawnym, zmierzającym do zawarcia umowy finalnej o udzielenie zamówienia. Przedmiotem niniejszych rozważań jest analiza wpływu elektronizacji na czynności postępowania przetargowego, które poprzedzają złożenie oferty.Komunikacja elektroniczna Środki komunikacji elektronicznej określone zostały przez ustawę Prawo zamówień publicznych1 poprzez odesłanie do przepisów ustawy z 18.7.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną2, która definiuje je jako „rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności poczta elektroniczna” 45(art. 2 pkt 17 ZamPublU)3. Zastosowanie tych środków ma ułatwić przekazywanie informacji pomiędzy podmiotami prywatnymi a organami administracji publicznej czy podmiotami administrującymi, a także wewnątrz administracji publicznej. Są one stosowane m.in. w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jak również postępowaniu odwoławczym, ale także w innych obszarach działalności administracji publicznej. Zakres zastosowania środków komunikacji elektronicznej wyznaczony przez ustawodawcę, ogólnie rzecz biorąc, związany jest z poziomami realizowanych działań, takimi jak: pozyskiwanie informacji związanych z działalnością administracji publicznej4; jednokierunkowa interakcja, czyli pobieranie informacji i wzorów dokumentów5; dwukierunkowa interakcja, czyli pobieranie informacji i wzorów, a następnie ich odesłanie do organu administracji publicznej6; transakcja obejmująca prowadzenie komunikacji drogą elektroniczną7. Mechanizmy elektronicznych zamówień publicznych występują zarówno w obszarze „zewnętrznym” komunikacji, w którym odbywa się przekazywanie informacji pomiędzy administracją publiczną a przedsiębiorcami, jak i w obszarze „wewnętrznym”, który obejmuje transmisję informacji w ramach samej administracji publicznej8. Zgodnie z ustawą zamawiający zobowiązany jest zapewnić, aby narzędzia i urządzenia wykorzystywane do komunikacji elektronicznej oraz ich właściwości techniczne były niedyskryminujące, ogólnie dostępne9, interoperacyjne z produktami służącymi elektronicznemu przechowywaniu, przetwarzaniu i przesyłaniu danych, będącymi w powszechnym użyciu, a także nie ograniczały wykonawcom dostępu do postępowania o zamówienie 46publiczne (art. 10b ZamPublU)10. W wypadku gdy stosowanie komunikacji elektronicznej jest niemożliwe lub nieproporcjonalnie trudne w porównaniu z zakładanymi korzyściami, przepisy ZamPublU wprowadzają wyłączenia od obowiązku takiej komunikacji11.Elektronizacja...