Abstrakt
Uwagi wstępne Podwykonawstwo robót budowlanych zostało zdefiniowane i uregulowane w przepisach Prawa zamówień publicznych1 w sposób odbiegający od regulacji zawartej w przepisie art. 6471 KC. Ustawą z 8.11.2013 r. o zmianie ustawy – Prawo Zamówień Publicznych2 wprowadzono przepisy art. 143a–143d ZamPublU chroniące roszczenia podwykonawców zamówień publicznych na roboty budowlane. Problematyka ta była przedmiotem zainteresowania i licznych wypowiedzi przedstawicieli doktryny, stąd nie ma konieczności dokonywania szczegółowej analizy pojęć „podwykonawstwo robót budowlanych” i „podwykonawstwo w zamówieniach na roboty budowlane”3. Ustawą z 7.4.2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności4 dokonano zmiany regulacji art. 6471 KC, a także zmieniono brzmienie przepisu art. 143c ust. 8 ZamPublU, który reguluje stosunek instytucji chroniących podwykonawców w zamówieniach publicznych do przepisów Kodeksu cywilnego. Zmiana treści wskazanego przepisu art. 143c ust. 8 rodzi wątpliwości co do zastosowania art. 6471 KC do umów o podwykonawstwo robót budowlanych zawieranych przez wykonawców i podwykonawców zamówień publicznych. Kwestie te dotyczą przede wszystkim skutków prawnych 120zgody oraz sprzeciwu wyrażanych przez zamawiającego (inwestora). Zauważyć należy, że zarówno w przepisie art. 6471 KC, jak i w przepisach art. 143b ZamPublU przewidziane zostało zgłoszenie podwykonawców zamawiającemu, który ma w tym zakresie uprawnienia do złożenia sprzeciwu. Problem ten wynika po części również ze specyfiki treści umów o podwykonawstwo zawieranych w ramach realizacji zamówienia publicznego.Relacja unormowania z 143a–143d ZamPublU do art. 6471 KC Rozpoczynając rozważania na temat relacji regulacji zamówień publicznych do art. 6471 KC, wskazać należy na następujące kwestie. Po pierwsze, należy zauważyć, że analizowana regulacja art. 143a–143d ZamPublU ma charakter norm bezwzględnie wiążących, których strony nie mogą umownie zmodyfikować. Po drugie, podkreślić trzeba, że szczególną regulację zawiera 143a ZamPublU. Przepis ten przewiduje, że w zamówieniach na roboty budowlane zamawiający dokonuje zapłaty drugiej i następnej części wynagrodzenia wykonawcy po przedłożeniu dowodów zapłaty wymagalnego wynagrodzenia podwykonawcom. Regulacja ta znajduje zastosowanie tylko do tych umów w sprawie zamówień publicznych na roboty budowlane, w których termin wykonania jest dłuższy niż 12 miesięcy5. Termin ten należy, naszym zdaniem, pomimo istniejących w tym zakresie wątpliwości odnosić wyłącznie do długości okresu określonego dla spełnienia świadczenia niepieniężnego wynikającego z zawartej umowy (zamówienia na roboty budowlane)....