Abstrakt
W związku z prowadzoną debatą na temat projektowanych zmian w przepisach Prawa zamówień publicznych warto bliżej przyjrzeć się instytucji, której prawidłowe funkcjonowanie może się przełożyć na wzmocnienie konkurencyjności w postępowaniu. Wprowadzona przepisem art. 23 PZP możliwość wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego wpisała się na stałe w system dystrybucji środków publicznych, stwarzając warunki dla szerszego dostępu do rynku zamówień publicznych. Większa liczba poprawnych ofert złożonych w postępowaniu zmniejsza ryzyko jego unieważnienia, pozwala uzyskać ceny odpowiadające uwarunkowaniom rynkowym, a tym samym umożliwia realizację podstawowej funkcji procedury mającej na celu wybór oferty realnie najkorzystniejszej. Na tle rozwiązań funkcjonujących w porządku prawnym od 2001 r. zapadały orzeczenia sygnalizujące potrzebę głębszej refleksji nad obecnym kształtem przepisów. Powinna ona towarzyszyć zarówno stronie zamawiającej, jak i potencjalnym wykonawcom, którzy zamierzają skorzystać z możliwości, jakie stwarza instytucja konsorcjum.