Prawo Zamówień Publicznych

nr 2/2018

Glosa do wyroku TSUE z 4.5.2017 r. w sprawie C-387/14 (Esaprojekt)

DOI: 10.32027/PZP.18.2.1
Katarzyna Eger
Doktor nauk prawnych, adwokat, partner w kancelarii Eger and Eger Adwokaci sp. p.
Abstrakt

 Tezy:1) Artykuł 44 dyrektywy 2004/182 w zw. z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on, by wykonawca polegał na zdolnościach innego podmiotu w rozumieniu art. 48 ust. 3 omawianej dyrektywy poprzez sumowanie wiedzy i doświadczenia dwóch podmiotów, które samodzielnie nie mają wymaganej zdolności do realizacji określonego zamówienia, w przypadku gdy instytucja zamawiająca uzna, że dane zamówienie jest niepodzielne oraz że takie wykluczenie możliwości polegania na doświadczeniu większej liczby wykonawców jest związane z przedmiotem zamówienia, które musi zatem zostać zrealizowane przez jednego wykonawcę, oraz proporcjonalne do niego. 2) Artykuł 44 dyrektywy 2004/18 w zw. z art. 48 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy oraz zasadą równego traktowania wykonawców, zapisaną w art. 2 tej dyrektywy, należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszcza on, by wykonawca biorący indywidualnie udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego polegał na doświadczeniu grupy wykonawców, której był członkiem przy innym zamówieniu publicznym, jeżeli faktycznie i konkretnie nie uczestniczył w jego realizacji.   Wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) z 4.5.2017 r., wydany w sprawie C-387/14 (Esaprojekt), dotyczy niezwykle istotnych kwestii praktycznych z obszaru zamówień publicznych. Zasadą prawa zamówień publicznych jest możliwość składania ofert przez grupę przedsiębiorców – w charakterze spółki cywilnej, konsorcjum lub innego rodzaju powiązania prawnego. Zasadą prawa zamówień publicznych jest również102 możliwość powoływania się na zasoby osób trzecich w celu wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Obie zasady doznają niewielkich wyjątków. Zagadnieniem od lat budzącym wątpliwości praktyczne jest kwestia możliwości łączenia doświadczenia kilku podmiotów oraz zakres ich późniejszego zaangażowania w realizację zamówienia publicznego3. TSUE po raz pierwszy wypowiedział się w kwestii wykorzystania zasobów konsorcjum. Słusznie opowiedział się za zakazem automatycznego uznawania, że każdy...