Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2017

Wykonanie zastępcze wymiany lub naprawy wadliwego przedmiotu zamówienia publicznego

Jolanta Loranc-Borkowska
jest doktorem, adiunktem w Katedrze Prawa Cywilnego i Gospodarczego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

Wprowadzenie Instytucja wykonania zastępczego przyznaje wierzycielowi uprawnienie do zaspokojenia swojej wierzytelności poprzez własne działanie, ale na koszt dłużnika, przy czym warunkiem skorzystania z tej instytucji jest zwłoka dłużnika1. Z punktu widzenia niniejszego opracowania znaczenie ma możliwość skorzystania z instytucji wykonania zastępczego, w przypadku gdy we właściwym czasie, w sposób określony w żądaniu reklamacyjnym nie zostanie usunięta wada przedmiotu zamówienia publicznego.  Istotą umów zawieranych w zakresie zamówień publicznych, czyli głównie umowy o roboty budowlane czy umowy o dzieło, jest ich realizacja zgodnie z ich treścią. Dostarczenie rzeczy (obiektu budowlanego, dzieła) dotkniętej wadami oznacza, że cel umowy nie został osiągnięty. W takiej sytuacji inwestor (zamawiający) może skorzystać z odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady lub gwarancji określonych przy umowie sprzedaży. Zastosowanie tych przepisów wynika z faktu, że art. 656 § 1 KC w kwestii rękojmi za wady obiektu budowlanego odsyła do przepisów regulujących odpowiedzialność za wady dzieła, a z kolei art. 638 § 1 zd. 1 KC odnoszący się do odpowiedzialności za wady dzieła nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów o rękojmi przy sprzedaży2. W przypadku gwarancji art. 638 § 2 KC stanowi, że gdy zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, stosuje się odpowiednio przepisy o gwarancji przy sprzedaży3.57 W reżimie rękojmi za wady wybór uprawnień (odstąpienie od umowy, obniżenie ceny, naprawa czy wymiana rzeczy wadliwej) przysługuje inwestorowi (zamawiającemu), a w reżimie gwarancji wybór należy do gwaranta.  W przypadku reklamacji opartej na odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady, ze względu na charakter zamówień publicznych, inwestor (zamawiający) będzie najczęściej korzystał z roszczeń wymiany lub naprawy zgodnie z art. 561 § 1 KC. Natomiast korzystanie z prawa do odstąpienia od umowy i obniżenia ceny będzie należało do rzadkości. W przypadku reklamacji opartej na gwarancji w zależności od rodzaju gwarancji4 gwarant zobowiązuje się do usunięcia wady poprzez naprawę lub wymianę rzeczy, ewentualnie do zwrotu zapłaconej ceny lub zapewnienia innych usług (art. 577 § 2 w zw. z art. 577 § 3 KC).  Przy roszczeniach reklamacyjnych naprawy lub wymiany istotne znaczenie ma termin ich realizacji. Realizacja naprawy lub wymiany w reżimie rękojmi przy zastosowaniu art. 561 § 2 KC ma nastąpić w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla inwestora (zamawiającego), przy czym możliwe jest doprecyzowanie terminu...