Prawo Zamówień Publicznych

nr 3/2017

Podmiot zamawiający w samorządzie terytorialnym

Janusz Niczyporuk
jest doktorem habilitowanym, profesorem Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Abstrakt

 Na samym początku należy stwierdzić, że „publiczna” kwalifikacja zamówień jest bezpośrednio uwarunkowana publicznym statusem zamawiającego1. Dla prawidłowego określenia zakresu podmiotowego ZamPublU2 podstawowe musi więc być pojęcie zamawiającego. Tym bardziej okazuje się to zasadne, że ZamPublU jest adresowane zasadniczo do zamawiających. W końcu to zamawiający są odpowiedzialni za stosowanie ZamPublU w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, które stanowi oczywiście podstawowy trzon regulacji. Ze względu na dominującą pozycję zamawiających w stosunkach związanych z udzielaniem zamówień publicznych należy status wykonawców oraz innych podmiotów uczestniczących w realizacji zamówień publicznych uznać za drugorzędny. Jakkolwiek pojęcie zamawiającego posiada dzisiaj swoją definicję legalną w ZamPublU, to jednak ma ona właściwie charakter techniczny, co przekreśla możliwość wyeksponowania elementów kluczowych dla jego istoty. Z formalnego punktu widzenia obejmuje tutaj jednoznacznie 59ograniczony krąg podmiotów, które zostały przedstawione rodzajowo bez próby prezentacji ich desygnatu. Oczywiście wypada teraz odnieść się do definicji legalnej instytucji zamawiających w prawie unijnym. Stosownie zatem do art. 2 ust. 1 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 20014/23/UE z 26.2.2016 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE „instytucje zamawiających” określają...