Abstrakt
Elektronizację zamówień publicznych w Polsce zapoczątkowano już w związku z wejściem w życie ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Aktualnie proces cyfryzacji tych zamówień staje się częścią szerszego procesu elektronizacji administracji publicznej. Rozwój technologii informatycznych wymusił wydanie w 2014 r. trzech nowych dyrektyw europejskich, tj. dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/WE z 26.2.2014 r. w sprawie zamówień publicznych, dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/WE z 26.2.2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, a także dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/WE z 26.2.2014 r. w sprawie udzielania koncesji. Dyrektywa klasyczna i dyrektywa sektorowa zostały w niezbędnym zakresie wdrożone do polskiego porządku prawnego ustawą z 22.6.2016 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw, a dyrektywa koncesyjna ustawą z 21.10.2016 r. o umowach koncesji na roboty budowlane lub usługi. Założeniami nowych regulacji prawnych jest m.in. uproszczenie zasad i procedur udzielania zamówień publicznych w całej UE.