Abstrakt
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE, wprowadziła nowe regulacje w zakresie udzielania zamówień na tzw. usługi społeczne i inne szczególne usługi, rezygnując z dotychczasowego podziału na usługi priorytetowe i niepriorytetowe, wywodzącego się z dyrektywy 2004/18/WE. Nowe rozwiązania, zastosowane przez aktualnie obowiązujące regulacje unijne, są m.in. wynikiem analizy dziesięcioletniego funkcjonowania poprzednich unormowań, które uwzględniając specyficzność niektórych kategorii usług (zawartych w katalogu usług niepriorytetowych), w dużym stopniu wyłączały je spod stosowania przepisów dyrektywy. W motywacjach wprowadzających dyrektywę 2014/24/UE przytoczone zostały konkluzje dokumentu roboczego Komisji z 27.6.2011 r. pn. „Ocena wpływu i efektywności prawodawstwa UE w zakresie zamówień publicznych”, w których wskazywano na potrzebę zweryfikowania, funkcjonującego pod rządami dyrektywy 2004/18/WE, systemu wyłączenia niektórych usług z pełnego zakresu jej stosowania. W rezultacie, nie negując potrzeby uwzględnienia specyficzności wspomnianych usług, uznano, iż powinny one w sposób pełniejszy zostać objęte zakresem stosowania niniejszej dyrektywy. Stąd też wprowadzenie szczególnego reżimu (tzw. light regime) udzielania zamówień na usługi społeczne i inne nietypowe usługi. Zastosowane w dyrektywie 2014/24/UE rozwiązania zostały implementowane poprzez nowelizację Prawa zamówień publicznych (w dziale III zawarto rozdział 6 „Zamówienia na usługi społeczne i inne szczególne usługi”).