Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2016

Trudności praktyki w stosowaniu pozacenowych kryteriów oceny ofert

Anna Łojewska
jest pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego
Abstrakt

Wybór najkorzystniejszej oferty na podstawie racjonalnych kryteriów oceny ofert, dobranych odpowiednio do przedmiotu zamówienia, jest podstawowym elementem efektywnego wydatkowania środków publicznych. Zgodnie z definicją słownikową kryterium to miernik (czynnik), na podstawie którego dokonuje się oceny, wyboru lub kwalifikacji określonego zjawiska. Kryteria oceny ofert powinny umożliwiać obiektywne ich porównanie, stwarzając gwarancję wyboru oferty rzeczywiście najkorzystniejszej. W celu poprawy skuteczności i efektywności wyboru ofert zmianie ulegała definicja najkorzystniejszej oferty, która obecnie zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych została ujęta jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny lub kosztu i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego w szczególności w przypadku zamówień w zakresie działalności twórczej lub naukowej, których przedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, lub która najlepiej spełnia kryteria inne niż cena lub koszt, gdy cena lub koszt jest stała albo z najniższą ceną lub kosztem, gdy jedynym kryterium oceny jest cena lub koszt.