Abstrakt
Pojęcie kontroli zamówień publicznych, w tym pojęcie kontroli wewnętrznej, nie zostało zdefiniowane w ustawie z 29.1.2004 r. – Prawo zamówień publicznych1. Dlatego na wstępie trzeba zasygnalizować różne jej ujęcia. Po pierwsze, kontrolę może podzielić na kontrolę sensu stricto i kontrolę sensu largo, biorąc pod uwagę kryterium formalnych źródeł prawa zamówień publicznych. Kontrola sensu stricto jest przewidziana w ZamPublU i oznacza kontrolę prowadzoną przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, a także kontrolę przy wykorzystaniu środków ochrony prawnej określone w wymienionej ustawie. Do tej kategorii kontroli można także zaliczyć czynności quasi-kontrolne podejmowane przez strony postępowania o udzielenie zamówienia (tj. zamawiającego i wykonawcę)2. Kontrola zamówień publicznych sensu largo jest kontrolą prowadzoną przez organy kontroli państwowej bądź też organy, które choć utworzone zostały w innym celu, posiadają również kompetencje do kontroli zamówień publicznych, wynikającą z odrębnych aktów prawnych (np. NIK, RIO, CBA i inne). Po drugie, często doktryna wyróżnia w sferze zamówień publicznych podział kontroli na kontrolę wewnętrzną i kontrolę zewnętrzną, w różny sposób charakteryzowane w doktrynie przedmiotu. Kontrola wewnętrzna może oznaczać zarówno kontrolę w ramach przepisów ZamPublU (obejmującą kontrolę sensu stricto), w której mieści się kontrola sprawowana przez Prezesa UZP, kontrola odwoławczo-sądowa, quasi-kontrola, jak i kontrola prowadzona w ramach wykonywania zadań z zakresu kontroli zarządczej (wykonywanej przez kontrolerów wewnętrznych i audytorów) zarówno w podmiotach macierzystych, jak i w jednostkach podległych bądź nadzorowanych. Natomiast kontrola zewnętrzna może być utożsamiana zarówno z omówioną wcześniej kontrolą sensu largo, jak i z kontrolą prowadzoną w ramach np. unijnego lub światowego 112rynku przez specjalnie powołane do tego organy (przykładem mogą być instytucje Unii Europejskiej, Banku Światowego, Światowej Organizacji Handlu itp.). Typologia rodzajów kontroli jest bardzo obszerna i pozwala wyróżnić różne aspekty oraz skutki prowadzonych działań kontrolnych3. Przedmiotem artykułu jest publicznoprawna kontrola wewnętrzna w ramach jednostek zamawiających polegająca na kontroli wewnętrznej instytucjonalnej (kontrola prowadzona przez pracownika lub odpowiednio wyodrębnioną jednostkę), jak również na kontroli...