Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2016

Przetargowy obowiązek zawarcia umowy o zamówienie publiczne w nowym ujęciu

Ryszard Szostak
jest doktorem habilitowanym, profesorem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt

Wymuszona nowymi dyrektywami europejskimi o zamówieniach publicznych, zwłaszcza dyrektywą ogólną 2014/24, nowelizacja krajowej regulacji obowiązku zawarcia umowy z wybranym wykonawcą jest związana z usprawnieniem procedury weryfikacji warunków wymaganych od konkurentów, z podziałem jej na dwie fazy. Zamawiający udzielający zamówienia powinien najpierw sprawdzić spełnianie wymaganych warunków w stosunku do wszystkich zainteresowanych wykonawców, na podstawie ich oświadczeń własnych, zawartych w formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia (wstępny dowód spełniania warunków), a w razie braku dostatecznego potwierdzenia wykluczyć niewiarygodnego wykonawcę z ubiegania się o zamówienie. W świetle bowiem art. 59 ust. 1 dyrektywy 2014/24 jednolity dokument zastępuje teraz zaświadczenia wydawane przez organy publiczne lub osoby trzecie na potwierdzenie tego, że wykonawca spełnia określone warunki rzutujące na jego wiarygodność. Potem przewiduje się zwyczajne badanie i ocenę ofert oraz wybór oferty najkorzystniejszej ze wszystkimi konsekwencjami, łącznie z zawiadomieniem konkurentów o wyniku postępowania, a także zawieszeniem zawarcia umowy finalnej z uwagi na możność wnoszenia środków odwoławczych. Przed udzieleniem zamówienia (zawarciem umowy finalnej), a po wyborze oferty najkorzystniejszej, zamawiający powinien zażądać jedynie od zwycięskiego oferenta (według art. 59 ust. 4 zd. 2 dyrektywy ogólnej: „któremu postanowił udzielić zamówienia”) przedłożenia wszystkich dokumentów potwierdzających spełnianie wymaganych warunków podmiotowych, zapowiedzianych z góry w ogłoszeniu o zamówieniu. Tradycyjnego poświadczenia spełniania warunków w postaci przedłożenia zaświadczeń i innych dokumentów można więc teraz żądać zasadniczo jedynie od zwycięskiego oferenta. Rozwiązanie to w połączeniu z elektronizacją zamówień ma złagodzić wydatnie dolegliwości biurokratyczne oraz przyspieszyć przebieg postępowania. Tylko wyjątkowo zamawiający może na każdym etapie postępowania zwrócić się do konkurentów o przedłożenie wszystkich lub niektórych dokumentów, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania, w szczególności dla rozpoznania charakteru zmowy przetargowej lub innego zagrożenia proceduralnego.