Abstrakt
Problematyka zamówień in house pojawia się w naszej literaturze raczej incydentalnie i wzbudza zainteresowanie tylko nielicznych autorów. Jak pokazała zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, problematyka zamówień in house stała się natomiast przedmiotem szerokiej dyskusji społecznej. Problematyką tą zajął się Trybunał Konstytucyjny, rozpatrując skargę konstytucyjną złożoną przez jednostkę samorządu terytorialnego. Ważnym elementem przedmiotowej dyskusji były wyrażone w niej stanowiska organów uczestniczących w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym oraz zgłaszane na etapie postępowania legislacyjnego opinie dotyczące kształtu i zakresu wprowadzanych zmian. Nie wchodząc w szersze rozważania kwestionujące konstytucyjność przepisów nakazujących stosowanie nowych przepisów przez jednostki samorządu gminnego, w stosunku do przepisów ustawy o utrzymaniu czystości dotyczących przeprowadzania przetargów na odbiór odpadów komunalnych oraz przetargów na budowę, utrzymanie i eksploatację regionalnych instalacji przetwarzania odpadów należy zwrócić uwagę na kilka faktów odnoszących się do przedmiotu rozważań. Dzień podjęcia rozstrzygnięcia przez TK zbiegł się z datą przyjęcia trzech nowych dyrektyw UE dotyczących zamówień publicznych. Zarówno TK, jak i inne podmioty uczestniczące w postępowaniu nie odnosiły się do nowego prawa UE oraz ukształtowanej praktyki zamówień in house opartej na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE.