Prawo Zamówień Publicznych

nr 4/2015

Wyjątkowe kryteria podmiotowe przy udzielaniu zamówień publicznych

Janusz Dolecki
jest doktorem nauk technicznych. Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1994 r. Od 1996 r. prowadzi działalność konsultingową i doradczą w zakresie zamówień publicznych pod firmą „WADIUM”. Wykładowca, trener – trenerów, arbitrów, ekspertów zamówień publicznych, wykładowca na licznych szkoleniach, autor programu szkoleniowego i wykładowca na szkoleniu trenerów zamówień publicznych w ramach programu OMEGA PHARE. Wykładowca na studiach podyplomowych w zakresie problematyki zamówień publicznych na Uniwersytetach w Gdańsku, Łodzi i Białymstoku. W latach 2004-2007 Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych. Członek Komisji Finansów i Budżetu Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Członek Komitetu Ekonomiki Budownictwa Polskiego Zrzeszenia Inżynierów i Techników Budownictwa
Abstrakt

W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający, co do zasady, dwukrotnie podejmuje czynności oceniające oceniające dokumenty składane przez wykonawcę ubiegającego się o uzyskanie zamówienia. Pierwszy raz – dokonując kwalifikacji wykonawców, celem zweryfikowania ich zdolności do należytego wykonania zamówienia, drugi raz – dokonując wyboru oferty najkorzystniejszej spośród wszystkich złożonych ofert niepodlegających odrzuceniu. Celem uniknięcia ewentualnych nieporozumień pierwszy element oceny wykonawców określa się procedurą badania spełnienia warunków udziału w postępowaniu, w odniesieniu zaś do drugiej ustawodawca zastosował pojęcie kryterium, podkreślając w art. 91 ust. 1 ZamPublU, że: „zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia” (dalej jako: SIWZ).