Abstrakt
W dniu 21.9.2015 r. o godz. 9:00 prof. dr hab. inż. Andrzej Chochół, JM Rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, zainaugurował dwudniową VIII Ogólnopolską Konferencję Naukową z zakresu zamówień publicznych, pod nazwą Nowe Prawo Zamówień Publicznych – kierunki modernizacji, która została zorganizowana przez Katedrę Prawa Administracyjnego i Zamówień Publicznych na 90-lecie Uczelni, przy wsparciu medialnym Wydawnictwa C.H. Beck w Warszawie oraz Kwartalnika Prawo Zamówień Publicznych. Zgromadzonych uczestników powitał prof. dr hab. Ryszard Szostak, przedstawiając ogólny zarys obszarów merytorycznych, które zostaną poruszone podczas obrad, życząc prelegentom udanych wystąpień oraz wyrażając nadzieję na owocną dyskusję. Przemówienia okolicznościowe wygłosili również: Dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie Danuta Koszyk-Ciałowicz oraz były Prezes Urzędu Zamówień Publicznych Tomasz Czajkowski. Podczas dwudniowych obrad wygłoszonych zostało blisko 60 referatów, w ramach dwu równoległych paneli. Na początku odbyła się jednak część wspólna, obejmująca dwie sesje, a w każdej z nich po 7 wystąpień. Pierwsza, w której funkcję moderatora pełnił prof. dr hab. Tadeusz Kocowski, została poświęcona perspektywom rozwojowym zamówień publicznych. Druga, prowadzona przez prof. dr. hab. Zygmunta Niewiadomskiego, nosiła tytuł O usprawnieniach proceduralnych w zamówieniach publicznych. Część merytoryczną obrad zapoczątkowało wystąpienie Profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego dr hab. Marii Królikowskiej-Olczak, poświęcone regułom konkurencji w zamówieniach publicznych. Profesor zwróciła uwagę na szkodliwość niedozwolonych porozumień, kładąc szczególny nacisk na zmowy przetargowe, jako wymierzone w cel postępowania i w zasadę uczciwej konkurencji. Analizy barier rozwoju partnerstwa publicznoprywatnego w Polsce podjął się Profesor Uniwersytetu w Białymstoku dr hab. Andrzej Panasiuk. Wskazał na konieczność współpracy pomiędzy sektorem publicznym i sektorem prywatnym ze względu na ograniczone możliwości finansowania inwestycji przez ten pierwszy. Następnie wyszczególnił elementy sprzyjające rozwojowi współpracy. Wystąpienie Profesora Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie dr. hab. Ryszarda Szostaka obejmowało tok czynności przetargowych na tle wymagań europejskiego prawa zamówień publicznych. Profesor zwrócił uwagę na podstawowe znaczenie prawa krajowego, 284a następnie wspomniał o głównych zasadach określonych w dyrektywach, a także o obowiązku ich urzeczywistnienia w procedurach krajowych. Następnie wnikliwie scharakteryzował poszczególne etapy przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia na tle regulacji zawartych w nowych dyrektywach. Z kolei diagnozę stanu Polskiego Prawa Budowlanego przedstawił prof. dr hab. Zygmunt Niewiadomski, Dyrektor Zakładu Prawa Gospodarczego Instytutu Ekonomii Prawa i Polityki Gospodarczej Szkoły Głównej Handlowej. Swoje wystąpienie Profesor rozpoczął od porównania dwóch ustaw Prawo budowlane i Prawo zamówień publicznych w kontekście „nadregulacji”. Postulował konieczne zmiany, a w szczególności zaakcentował konieczność planowania, jako niezbędnego w celu zachowania ładu przestrzennego. Wskazał również na konieczność zastępowania władczych działań państwa mechanizmami ekonomicznymi. Nowe Prawo zamówień publicznych na tle podstawowych zasad zobowiązań omówił dr Wojciech Robaczyński z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Odniósł się do podstawowych zasad prawa cywilnego znajdujących zastosowanie w zamówieniach publicznych. Przedstawił tezy do dyskusji, wskazując na ugruntowany pogląd o cywilnoprawnym charakterze umowy o zamówienie publiczne dostrzegł zdecydowany wpływ prawa publicznego również na inne wyspecjalizowane dziedziny. O implementacji dyrektywy nr 66/2007 do włoskiego porządku prawnego mówił Profesor Uniwersytetu w Mesynie Francesco Astone, który na wstępie wyraził nadzieję na kontynuowanie współpracy. W swoim wystąpieniu omówił problematykę europejskiego wymiaru sprawiedliwości w zakresie sądownictwa administracyjnego oraz problematykę wdrażania dyrektyw, a także wskazał na naruszenia administracji powodujące brak skuteczności umowy. Pierwsza sesja konferencyjna została zamknięta wystąpieniem dr. Henryka Nowickiego, Kierownika Podyplomowego Studium Prawa Zamówień Publicznych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, który podzielił się swoimi spostrzeżeniami odnośnie zamówień in house, rozpoczynając od celu umiejscowienia regulacji w dyrektywach, a następnie wyrażając swój krytyczny stosunek do sposobu implementowania tych przepisów do polskiego porządku prawnego. Postulował prawo zamawiających do wyboru sposobu udzielenia zamówień wewnętrznych, wobec braku umiejscowienia tych regulacji w przepisach krajowych. Po krótkiej przerwie obrady zostały wznowione wystąpieniem prof. Anny Romeo z Uniwersytetu w Mesynie. Prezentacja poświęcona została problemowi przejrzystości i moralności w zamówieniach publicznych. Prelegentka zwróciła uwagę na problem ryzyka korupcji w zamówieniach publicznych. Jej zdaniem wydajna konstrukcja niektórych przepisów włoskiego Kodeksu zamówień, wzmocnienie pozycji instytucji odpowiedzialnych za kontrolę i monitoring konkurencji na rynku zamówień publicznych zwiększają istotnie prewencję antykorupcyjną. Zwróciła też uwagę na to, że cel uregulowań w zamówieniach publicznych, jakim jest otwarta i efektywna konkurencja, może być trudny do osiągnięcia poprzez prostą implementację dyrektyw europejskich.285 Zamówienia społeczne w nowym Prawie zamówień publicznych to temat wystąpienia prof. Vittorii Berlingo z Uniwersytetu w Mesynie. Prelegentka poruszyła zagadnienie społecznie odpowiedzialnych zamówień publicznych, zwracając uwagę na ewolucję podejścia prawa europejskiego, co zostało uwidocznione w dyrektywie 2014/24/UE, obecnie wykraczającego poza czysto handlowy charakter, w kierunku bardziej zbalansowanego, kładącego większy nacisk na zrównoważony rozwój i społecznie odpowiedzialne zamówienia publiczne. Oceny regulacji zawartej w Prawie zamówień publicznych w zakresie ochrony roszczeń podwykonawców dokonał w swoim wystąpieniu prof. dr hab. Przemysław Drapała z Katedry Prawa Cywilnego Kolegium Prawa Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Wskazał na równorzędność przepisów KC i ZamPublU w zakresie ochrony podwykonawców, a następnie omówił te przepisy stwierdzając konieczność dokonania wyboru przez wykonawcę podstawy prawnej przy formułowaniu roszczeń. Zwrócił również uwagę na wady legislacyjne, takie jak brak określenia pozycji prawnej zamawiającego,...