Abstrakt
Udzielenie zamówienia publicznego w gospodarce wolnorynkowej następuje w drodze umowy, a zatem przy wykorzystaniu podstawowego instrumentu cywilnoprawnego. Ustawodawca zadecydował o posiłkowym stosowaniu przepisów Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego w braku odrębnych postanowień prawa zamówień publicznych, co oznacza, że nie podjął decyzji o stworzeniu samodzielnego typu umowy nazwanej. Zwykle stroną dążącą do zmiany umowy jest wykonawca, co powoduje sytuację szczególnie trudną dla zamawiających. Z jednej strony zamawiający podejmuje decyzję o ewentualnej zmianie w kontekście ochrony własnych interesów, z drugiej ryzykuje naruszeniem przepisów. Z punktu widzenia ogromnych środków przyznawanych podmiotom publicznym ze środków unijnych zagadnienie to stało się szczególnie ważne. Dokonywanie zmian oraz ich dopuszczalność jest kontrolowana przez szereg organów, a dokonanie nieuprawionej zmiany grozi unieważnieniem części umowy, a nawet obowiązkiem zwrotu środków przyznanego dofinansowania. Zważywszy na fakt, jak wiele inwestycji publicznych podlega kontroli instytucji zarządzających oraz Komisji Europejskiej, delimitacja możliwych zmian to problem tyle złożony, co aktualny.