Abstrakt
Problematyka deontologii zawodowej w zamówieniach publicznych może być analizowana wielopłaszczyznowo i to zarówno pod względem podmiotowym (podmiotów zamawiających oraz wykonawców), jak i przedmiotowym (tu analiza może zostać ograniczona wyłącznie do działań w zakresie procedury poprzedzającej zawarcie umowy z wykonawcą, również także rozszerzona na problematykę realizacji samej umowy). Ponadto, z uwagi na różnorodność przedmiotów umów, jakie mogą być zawierane w trybie zamówień publicznych, obszar analizy jawi się jako wyjątkowo obszerny i niespójny, a tym samym w zasadzie trudny do przedstawienia w tak krótkim opracowaniu. Stąd też konieczne wydaje się precyzyjne określenie, w jakim zakresie przedmiotowe zagadnienia zostaną takiej analizie poddane. Obecnie, w obliczu nadchodzącej reformy prawa zamówień publicznych zmierzającej także do poprawy jakości procedur udzielania zamówień, duże znaczenie ma przestrzeganie przez zamawiającego – organizatora postępowania norm deontologicznych (etycznych).