Prawo Zamówień Publicznych

nr 1/2015

Kryterium „aspekty innowacyjne”

Izabela Rzepkowska
jest doktorem, Naczelnikiem Wydziału Analiz Orzecznictwa w Departamencie Prawnym Urzędu Zamówień Publicznych
Abstrakt

Prawne pojęcie innowacyjności  Katalog kryteriów oceny ofert zawarty w przepisie art. 91 ust. 2 ZamPublU był i nadal jest katalogiem otwartym, co oznacza, że zamawiający mogą korzystać z tych lub innych kryteriów oceny ofert pod warunkiem, iż są one związane z przedmiotem zamówienia i nie naruszają zasad udzielania zamówień publicznych. Tym samym wprowadzenie do katalogu kryteriów oceny ofert kryterium aspektów innowacyjnych z formalno-prawnego punktu widzenia nie ma większego znaczenia dla procesu udzielania zamówienia publicznego, bowiem powyższe kryterium można było stosować również przed wejściem w życie wskazanej wyżej nowelizacji. Zarówno na gruncie obecnie obowiązujących przepisów ZamPublU, jak i w poprzednim stanie prawnym kryterium to jest fakultatywne. Zamawiający nadal zachowują swobodę w doborze kryteriów oceny ofert, których zastosowanie w konkretnym 100postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego powinno doprowadzić do wyboru optymalnej oferty, pozwalającej na uzyskanie świadczenia odpowiadającego w największym stopniu jego potrzebom. Uzupełnienie przykładowego katalogu kryteriów oceny ofert wskazanych w art. 91 ust. 2 ZamPublU o aspekty innowacyjne jest kolejnym instrumentem, obok innych przewidzianych ZamPublU (zob. dalej), mających na celu realizację słusznej polityki wspierania innowacyjności gospodarki za pośrednictwem zamówień publicznych.  ZamPublU nie wskazuje, co należy rozumieć przez pojęcie „aspekty innowacyjne”. Słowo „innowacja” pochodzi z łaciny: innovare - odnawiać. Do systemu zamówień publicznych definicję pojęcia „innowacja” wprowadziły nowe dyrektywy 2014/24/UE i 2014/25/UE4, wskazując, iż „innowacje” oznaczają wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym m.in. procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy lub relacjach zewnętrznych m.in. po to, by pomóc rozwiązać wyzwania społeczne lub wspierać strategię „Europa 2020” na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.   Strategia Europa...