Abstrakt
W świetle art. 2 ust. 5 ustawy z 29.1.2004 r. -- Prawo zamówień publicznych przez ofertę najkorzystniejszą wybieraną w trybie przetargowym lub podobnym rozumie się „ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo ofertę z najniższą ceną […]”. Oznacza to, że obok wysokości ceny trzeba rozważyć jeszcze inne kryteria wyboru oferty jako mierniki korzyści (transakcyjnych) przypadających zamawiającemu, pozostające w odpowiedniej proporcji do znaczenia wysokości ceny. Z kolei zgodnie z art. 91 ust. 2 ZamPublU kryteriami dotyczącymi przedmiotu zamówienia mogą być jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, społeczne, innowacyjne, serwis, termin wykonania zamówienia oraz koszty eksploatacji. Z naturalnych względów kryteria jakościowe mają istotne znaczenie pośród pozacenowych mierników korzyści transakcyjnych, z uwagi na ich realny wymiar ekonomiczny oraz bezpośredni związek z przedmiotem zamówienia. Wymagają oczywiście odpowiedniej konkretyzacji, skoro in casu każde kryterium to miernik zobiektywizowany i właściwie wyskalowany (policzalny), aby posiadał niezbędne zdolności pomiarowe.